Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

ΑΠΟ ΤΟ ΣΙΤΑΡΙ ΣΤΟ ΨΩΜΙ

Το ψωμί αποτελεί μια από τις βασικότερες και αρχαιότερες τροφές του ανθρώπου.
Την περασμένη εβδομάδα ασχοληθήκαμε με την διαδικασία παραγωγής του. Στα πλαίσια αυτής της ενασχόλησης επισκεφτήκαμε και το Λαογραφικό Μουσείο Ιωαννίνων όπου παρακολουθήσαμε σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.


Τα παιδιά έμαθαν πολλά για τα στάδια παραγωγής του ψωμιού, χτες και σήμερα, είδαν και άγγιξαν σπάνια εργαλεία και σκεύη, διασκέδασαν με σχετικά παιχνίδια, ζωγράφισαν, άκουσαν σχετικά παραμύθια,  συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας και έλυσαν μαθηματικό πρόβλημα σημειώνοντας όπως μπορούσαν τα δεδομένα και την επίλυση. Το φύλλο εργασίας μπορείτε να το βρείτε εδώ.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε και να συζητήσετε με τα παιδιά τα παρακάτω Video, για περαιτέρω ενίσχυση των γνώσεών τους:








Χρήσιμες πληροφορίες και σπάνιο φωτογραφικό υλικό για την ιστορία του ψωμιού στην Ελλάδα θα βρείτε στην παρακάτω ιστοσελίδα:




Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2016

ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Χειμώνας, κρύο πολύ και στο νηπιαγωγείο μας ασχολούμαστε με σχετικά με την εποχή θέματα. Στα πλαίσια αυτής της ενασχόλησης, παρατηρήσαμε σχετικούς πίνακες ζωγραφικής και ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα με τον πίνακα του Pieter Bruegel.



Τον παρατηρήσαμε και συζητήσαμε σχετικά. Ενδεικτικές ερωτήσεις που απευθύνθηκαν στα παιδιά:
·         Τι βλέπετε στον πίνακα;
·         Υπάρχουν άνθρωποι; Που βρίσκονται; Τι κάνουν;
·         Πως νομίζεται ότι αισθάνονται;
·         Είναι ασφαλές αυτό που κάνουν; Τι μπορεί να συμβεί;
·         Τι ώρα της ημέρας νομίζεται ότι είναι; (πρωί, μεσημέρι, βράδυ) Πως το καταλαβαίνετε αυτό;
·         Νομίζεται ότι ο πίνακας παρουσιάζει μια σκηνή απ’ τα σύγχρονα χρόνια ή απ’ τα παλιά χρόνια και γιατί;
·         Κάπου σ’ αυτό το χωριό υπάρχει μια εκκλησία. Μπορείτε να την εντοπίσετε; Πως καταλαβαίνετε ότι αυτό το κτίριο είναι εκκλησία;
·         Ποιο χρώμα κυριαρχεί στον πίνακα;
·         Τι τίτλο θα δίνατε;
·         Τι σας αρέσει στον πίνακα;
·         Αν είσαστε εκεί τι θα θέλατε να κάνετε;
·         Τι θα φορούσατε;
Στη συνέχεια ζητήθηκε από τα παιδιά να προσπαθήσουν ν’ αντιγράψουν τον πίνακα.
Παίξαμε παζλ τον πίνακα στο jigsawplanet.
Ύστερα δόθηκε στα παιδιά ασπρόμαυρη φωτοτυπία του πίνακα και τους ζητήθηκε να φανταστούν και ν’ αναπαράγουν τον πίνακα όπως θα ήταν στις 4 εποχές. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, έτσι ώστε να υπάρχει ίσος αριθμός παιδιών που θα αναπαραστήσει την κάθε εποχή (κάναμε και τα μαθηματικά μας)
Αυτές είναι κάποιες από τις δουλειές τους:







Με αφορμή το παγωμένο ποτάμι του πίνακα, μιλήσαμε και για την πήξη και την τήξη του νερού, κάναμε σχετικά πειράματα, διατυπώσαμε υποθέσεις και καταλήξαμε σε συμπεράσματα (φυσικές επιστήμες).

Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2015

Οι φετινές μας Χριστουγεννιάτικες κατασκευές:


Τα ημερολόγια μας (τα φωτάκια είναι φτιαγμένα με δαχτυλοτυπώματα των παιδιών)


Οι κάρτες μας



Άη Βασίλης με χαρτοπετσέτα


Το δέντρο των ευχών με μπάλες από αλουμινόχαρτα γιαουρτιών (κάθε παιδί σκέφτηκε και πληκτρολόγησε μόνο του την ευχή του)


Μια φάτνη με ρολά από χαρτί υγείας


Τα σχέδια μπορείτε να τα βρείτε και να τα κατεβάσετε από την παρακάτω ιστοσελίδα:




ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΑ

3 Χριστουγεννιάτικα Σταυρόλεξα για δημιουργική απασχόληση.








Στα σταυρόλεξα οι λέξεις- λύσεις είναι γραμμένες με τυχαία σειρά και τα παιδιά καλούνται όχι απλά να τις αντιγράψουν μέσα στο σταυρόλεξο, αλλά και να βρουν ποια λέξη αντιστοιχεί σε κάθε εικόνα, ελέγχοντας το αρχικό και το τελικό φώνημα κάθε λέξης, τον αριθμό των γραμμάτων και τα αντίστοιχα κουτάκια στο σταυρόλεξο και χρησιμοποιώντας και άλλες τέτοιες τεχνικές και συλλογισμούς.

(χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτό ατομικούς πίνακες αναφοράς με την αλφαβήτα)


























Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2015

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ

Για το παιχνίδι χρειάζονται:
Ένας πίνακας αναφοράς με χριστουγεννιάτικες εικόνες και τις αντίστοιχες λέξεις


Πολλά καρτελάκια με τις εικόνες του πίνακα αναφοράς 



Κάρτες με τις λέξεις του πίνακα αναφοράς


Τα παιδιά παρατηρούν τον πίνακα αναφοράς και «διαβάζουν» όλες τις λέξεις. Τα καρτελάκια με τις εικόνες σκορπίζονται στο πάτωμα, ενώ ο/η νηπιαγωγός κρατάει τις κάρτες με τις λέξεις. Με συνοδεία χριστουγεννιάτικης μουσικής τα παιδιά χορεύουν ανάμεσα στα καρτελάκια. Στο STOP της μουσικής ο/η νηπιαγωγός δείχνει στα παιδιά μια κάρτα, τους δίνει 1-2 λεπτά να την παρατηρήσουν και να την «διαβάσουν» με τη βοήθεια του πίνακα και μετά την αποσύρει. Ύστερα τα παιδιά τρέχουν να μαζέψουν όσα περισσότερα καρτελάκια που να αντιστοιχούν στην λέξη. Αν για παράδειγμα ο/η νηπιαγωγός τους έχει δείξει την λέξη «Ξωτικό», εκείνα πρέπει να μαζέψουν καρτελάκια με την εικόνα του Ξωτικού. Νικητής κάθε φορά όποιος μαζέψει τα περισσότερα, αλλά και όλοι όσοι έχουν μαζέψει τα σωστά καρτελάκια.


Ζευγάρια από τα καρτελάκια με τις εικόνες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για παιχνίδι μνήμης.