Διαθεματικές προσεγγίσεις


ΖΩΑ ΣΕ ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ
Ένα διαθεματικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο 15ο Ν/Γ Ιωαννίνων το σχ.έτος 2012-2013



ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Με αφορμή το τραγούδι «Αρκούδα καφέ» αναφερόμαστε στα ζώα που πέφτουν σε χειμέρια νάρκη. Τα παιδιά αναφέρουν ό,τι γνωρίζουν σχετικά με το θέμα και ανταλλάσσουν γνώσεις και προβληματισμούς.
ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
1.     Ότι κάποια ζώα κοιμούνται κατά τη διάρκεια του Χειμώνα
2.     Ότι μάλλον αυτό τον ύπνο ονομάζουμε Χειμερία νάρκη
3.     Μερικά από τα ζώα που πέφτουν σε Χειμερία νάρκη
4.     Κάποια άλλα ζώα που νόμιζαν ότι που πέφτουν σε Χειμερία νάρκη όπως ο λαγός, ο λύκος κ. ά.


Κατέληξαν ότι θέλουν να μάθουν περισσότερα και αρχίσαμε να οργανώνουμε το PROJECT. Λέμε και καταγράφουμε τι γνωρίζουμε, τι θα θέλαμε να μάθουμε, πως και από πού θα το μάθουμε, τι άλλο θα θέλαμε να κάνουμε σχετικά με το θέμα  π.χ. να τραγουδήσουμε, να παίξουμε…
          Έτσι αποφασίζουμε να συγκεντρώσουμε πληροφοριακό και άλλο υλικό με την βοήθεια των γονέων. (Οι γονείς ενημερώθηκαν προφορικά από τη νηπιαγωγό και τα παιδιά τους κατά την ώρα της πρωινής προσέλευσης)
          Φτιάχνουμε το ιστόγραμμα.







































ΓΕΝΙΚΟΙ  ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ – ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ:
·                Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για το φυσικό περιβάλλον.
·                 Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυσικούς οργανισμούς
·                Να κατανοήσουν ότι τα άγρια ζώα δεν είναι κακά ζώα.
·                 Να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου ( αρκουδιάρηδες – Αρκτούρος κ.τ.λ.)
·                Να αποκτήσουν θετική στάση συμπεριφοράς απέναντι στο περιβάλλον.

ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

ΓΛΩΣΣΑ
Προφορική επικοινωνία (ομιλία και ακρόαση)
Στόχοι:
·     Να περιγράφουν, να εξηγούν, να ερμηνεύουν.
·     Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν συγκεκριμένη επιχειρηματολογία.
·     Να βελτιώσουν τον προφορικό τους λόγο, ν’ αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση.

Δραστηριότητες

·      Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε βιβλία γι αυτά τα ζώα, εικόνες – αφίσες στο ταμπλό, εικονογράφηση παραμυθιών.
·       Παίξαμε φωνητικά παιχνίδια με το γράμμα Α, α
·      Παιχνίδι με κάρτες: Έχουμε κάρτες με ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη. Οι κάρτες σκορπίζονται στο πάτωμα ανάποδα. Παίρνουμε μία. Τα παιδιά κάνουν ερωτήσεις τέτοιες ώστε να μπορούν ν’ απαντηθούν με «Ναι» ή «Όχι» και προσπαθούν να μαντέψουν από τα στοιχεία που συλλέγουν, ποιο ζωάκι έχουμε.
·      Τα παιδιά παίζοντας το ρόλο του δημοσιογράφου παίρνουν συνέντευξη  από ζώα (παιχνίδια) που πέφτουν σε χειμερία νάρκη.
·      Φτιάξαμε σύνθετες λέξεις για τις κατασκευές μας:
Λουλουδοφιδάκι – καρδουλοφιδάκι – συννεφοφιδάκι κ.τ.λ.

Ανάγνωση
Στόχοι:
·     Ν’ ακούν και να κατανοούν μια διήγηση, ένα κανόνα παιχνιδιού ή απλά κείμενα που κάποιος τους διαβάζει φωναχτά.
·     Ν’ απομνημονεύουν πολύ μικρά κείμενα.
·     Ν’ αναγνωρίζουν οικείες λέξεις στο περιβάλλον και μέσα σε κείμενα.
·     Να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές όπως αφίσες, ταινίες, σήματα, έργα τέχνης, στις οποίες συνυπάρχουν γραπτός λόγος και εικόνα π.χ. το σήμα του Αρκτούρου, το κηρύκειο ( Ερμής, σήμα γιατρών) κ.τ.λ.
·     Να χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη της τάξης και να κάνουν συγκεκριμένες επιλογές βιβλίων, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους ή το θέμα με το οποίο ασχολούνται κάθε φορά.

Δραστηριότητες

·     Διαβάσαμε παραμύθια με ήρωες ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη:
«Η χελώνα που ήθελε να πετάξει»
«Η Χιονούλα κι η Ροδούλα»
« η αρκούδα που έκρυψε τον ήλιο»
« Ο Πολικός και η Μελένια»
«Ο χωρικός και το φίδι»
·     Διαβάσαμε πληροφοριακά κείμενα και κανόνες παιχνιδιών
·     Μάθαμε γρίφους : Γραμματικός δεν είναι, γράμματα γράφει
                              Γάιδαρος δεν είναι, σαμάρι φορεί
                              Βόδι δεν είναι, κέρατα έχει.
Τι είναι;
                          Το σαλιγκάρι
                       Κοντός κοντός καλόγερος,
                       Παλούκια φορτωμένος.
                                                  Τι είναι;
                                                      Ο σκαντζόχοιρος

·Παρακολούθησαν DVD: Ντοκιμαντέρ: Ο θαυμαστός κόσμος των Ζώων της Disney:  Η Αρκούδα – Τα φίδια
Ταινία: Ο αδερφός μου ο αρκούδος
Ταινία μικρού μήκους: Ο μύθος της μικρής και της μεγάλης Άρκτου.



Γραφή και γραπτή έκφραση
Στόχοι:
·     Να κατανοήσουν την σημασία της γραφής ως μέσου επικοινωνίας, ανάπτυξης ιδεών και πληροφοριών.
·     Να αντιγράφουν λέξεις που εξυπηρετούν τις λειτουργικές τους ανάγκες και ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους.
·     Να συνειδητοποιήσουν ότι ο γραπτός λόγος είναι αναπαράσταση της γλώσσας και η εικόνα αναπαράσταση του κόσμου.
·     Να κατανοήσουν τη διαφορετική γραφή κεφαλαίων και πεζών.
·     Να συνειδητοποιήσουν σταδιακά ότι στα φωνήματα της ομιλούμενης γλώσσας αντιστοιχούν γράμματα.
·     Να αναγνωρίζουν το αρχικό και το τελικό φώνημα λέξεων, να μετρούν, ν’ απορρίπτουν διά της ατόπου απαγωγής, να κατανοήσουν ότι δεν αλλάζει το νόημα των λέξεων αν αυτές γραφούν κάθετα.                                              

Δραστηριότητες

·     Τα παιδιά καλούταν ν’ αναγνωρίσουν σχετικές λέξεις π.χ. αρκούδα, φίδι, σαλιγκάρι κ.τ.λ. στα εξώφυλλα (όπου συνδυάζεται εικόνα και γραπτός λόγος) ή σε μικρά κείμενα.
·     Παίξαμε παιχνίδια με κάρτες που από την μια πλευρά είχαν εικόνα ζώου και από την άλλη το όνομά του με κεφαλαία και μικρά γράμματα.
·     Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας με το γράμμα Α, α
·     Λύσαμε σταυρόλεξο –εικονόλεξο με ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη.
·     Παίξαμε με σχετικά πάζλ.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Στόχοι:
·     Να κάνουν συστηματικές ταξινομήσεις, συγκρίσεις, διατάξεις, αντιστοιχίσεις
·     Να προβληματίζονται και να ερευνούν διάφορες καταστάσεις.
·     Να αξιοποιούν τις δυνατότητες για αριθμητικές εφαρμογές μέσα στα όρια των δυνατοτήτων τους.
·     Να οικοδομούν σταδιακά την έννοια των αριθμών.
·     Να εκτελούν απλές μαθηματικές πράξεις.
·     Να εμπλακούν με καταστάσεις προβληματισμού  , που η επίλυσή τους συνδέεται με μαθηματικές έννοιες, της εις άτοπον απαγωγής, της ταξινόμησης, της σύγκρισης, της σειραθέτησης,  του ελέγχου των υποθέσεων .

Δραστηριότητες
·     Σε μεγάλο χαρτόνι έχουμε σχεδιάσει φίδι χωρισμένο σε τετράγωνα. Τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν, να διακοσμήσουν το φίδι με ξυλάκια 3 χρωμάτων μα καθορισμένη σειρά π.χ. κίτρινο, κόκκινο, μπλε.                                                                                                    Στη συνέχεια γίνεται προσπάθεια μεταφοράς της δραστηριότητας σε ατομικό φύλλο εργασίας.
·     Επανάληψη της προηγούμενης δραστηριότητας με ακολουθία σχημάτων. Χρησιμοποιούμενα υλικά: ξυλάκια ίδιου χρώματος, διαφορετικού σχήματος π.χ. τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος.
·     Χρησιμοποιώντας το φίδι των παραπάνω δραστηριοτήτων ρωτάμε τα παιδιά: Πόσες ομάδες (τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος    ) ) τουβλάκια έφαγε ο Φιδίστρος; 5. Αν φάει μόνο 2 πόσα τουβλάκια πρέπει να του δώσουμε; κ.τ.λ. Το ίδιο κρύβοντας τις ομάδες με τα τουβλάκια με ύφασμα.
·     Παίξανε το επιτραπέζιο: «Ο Βασιλιάς Αρκούδος» Κάθε παιδί έχει στη διάθεσή του κομμάτια που συνθέτουν έναν «Βασιλιά αρκούδο». Τα κομμάτια αυτά έχουν πάνω τους τελίτσες από 1 έως 6 σε διάφορους σχηματισμούς. Χρησιμοποιούν ζάρι με σύμβολα από το  1 ως το 6. Ρίχνουν διαδοχικά το ζάρι και κάθε φορά τοποθετούν το κομμάτι που οι τελείες του αντιστοιχούν στο σύμβολο που έφεραν με τη ζαριά τους. Νικητής αυτός που πρώτος θα ανασυνθέσει τον αρκούδο του.
·     Επίλυση απλών προβλημάτων όπως: Το σκιουράκι ανάμεσα σε άλλους καρπούς είχε μαζέψει στη φωλιά του το Φθινόπωρο και 9 βελανίδια. Τον Χειμώνα ξύπνησε μια ηλιόλουστη  μέρα και έφαγε μερικά καρύδια και 1 βελανίδι. Μετά από λίγο καιρό ξύπνησε πάλι και έφαγε λίγα κάστανα και 2 βελανίδια. Πόσα βελανίδια νομίζετε ότι του έμειναν;
·     Επιτραπέζια παιχνίδια: μνήμης με φιδάκια (ταύτιση, ομαδοποίηση, μνήμη)
·     Έλυσαν SUDOKU με εικόνες ζώων.
·     Παίξαμε «ΦΙΔΑΚΙ» ( ΕΠΙΤΡΑΠΈΖΙΟ)

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ
Εικαστικά
Στόχοι:
·     Να πειραματίζονται με διάφορα υλικά και χρώματα
·     Να μαθαίνουν και να επινοούν τεχνικές και να τις εφαρμόζουν για να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν (όπως σύρσιμο κηρομπογιάς σε μεγάλες επιφάνειες)
·     Να σχεδιάζουν διάφορα είδη γραμμών
·     Να κόβουν υλικά και να κάνουν κολάζ
·     Να πλάθουν και να μορφοποιούν.

Δραστηριότητες
·     Ζωγράφισαν ότι τους άρεσε από παραμύθια που διαβάσαμε ή από τις ταινίες που είδαν.
·     Έφτιαξαν με την τεχνική του κολάζ διάφορα παράξενα φιδάκια όπως: φίδι με καρδιές, με αυτοκίνητα, με μολύβια κ,ά.
·     Έφτιαξαν με πλαστελίνη κι άλλα υλικά σκαντζόχοιρους και φιδάκια
·     Ζωγράφισαν το περιβάλλον ζώων σε χειμερία νάρκη (κάθε παιδί διάλεξε το ζώο που ήθελε, το έκοψε από φωτοτυπία, το χρωμάτισε, το κόλλησε σε λευκό χαρτί και έφτιαξε το περιβάλλον του.)


Μουσική
Στόχοι:
·     Να τραγουδούν ομαδικά διάφορα απλά τραγούδια.
·     Να αναπτύσσουν σταδιακά εκτίμηση προς τα μουσικά ακούσματα και να τα απολαμβάνουν.
·     Να εκφράζουν τη γνώμη τους και τα συναισθήματά τους για διαφορετικά μουσικά ακούσματα.


Δραστηριότητες
·      Έμαθαν και τραγούδησαν το τραγούδι: «Αρκούδα καφέ» από την Λιλιπούπολη και το τραγούδι «Χειμερία νάρκη» από το Παράθυρο στην Εκπ/ση τεύχος 67 trak 15.
·     Τραγούδησαν και χόρεψαν το τραγούδι: «Ο σκαντζόχοιρος» από το MAZOO & THE ZOO 1
·     Άκουσαν διάφορα μουσικά κομμάτια, αποφάσισαν σε ποιου ζώου την κίνηση ταιριάζει το καθένα και μιμήθηκαν αυτά τα ζώα.


ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


Στόχοι:
·      Να κατανοούν την αξία της ομαδικής εργασίας
·      Να αναπτύσσουν αισθήματα αγάπης και αδερφοσύνης για όλα τα πλάσματα της γης.
·      Να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου.

Δραστηριότητες
·     Παρακολούθησαν την ταινία: «Ο αδερφός μου ο αρκούδος», άκουσαν το παραμύθι : « Η ιστορία της Τασούλας» ( Ζώα που κινδυνεύουν, εκδ. Ερευνητές )
·     Συμμετείχαν σε συζητήσεις σχετικές με τα απειλούμενα είδη, με τις δραστηριότητες οργανώσεων όπως ο Αρκτούρος, για τη χρησιμότητα του δηλητηρίου των φιδιών κ.τ.λ.


ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Στόχοι:
·     Να αναπτύσσουν την κινητικότητά τους.
·     Να χειρίζονται κατάλληλα το εκπαιδευτικό υλικό.

Δραστηριότητες
·     Έπαιξαν φιδοαγώνες, αρκουδοαγώνες, βατραχοαγώνες.
·     Μιμήθηκαν την κίνηση διάφορων ζώων (κίνηση του φιδιού ανάμεσα από τουβλάκια κ.τ.λ.)






ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Στόχοι:
·     Να αντιληφθούν ότι ο Η/Υ είναι ένα εργαλείο που διευκολύνει τη δουλειά μας
·     Να εξασκηθούν στην αναζήτηση εικόνων στο διαδίκτυο και στην αποθήκευσή τους
·     Να εξοικειωθούν με τις εντολές των προγραμμάτων.
·     Να πληκτρολογούν λέξεις(ονόματα ζώων), να κάνουν μορφοποίηση.
·     Να αναγνωρίζουν εικονίδια του υπολογιστή.
·      Να μπορούν με ασφάλεια ν’ ανοίγουν  τα προγράμματα.


Δραστηριότητες
·      Ανοίγουμε τον Internet explorer και μεταβαίνουμε στην μηχανή αναζήτησης Google Εικόνες. Τα παιδιά πληκτρολογούν την φράση «ζώα σε χειμερία νάρκη» (η φράση αντιγράφεται από χαρτί, όπου την έχει γράψει η νηπιαγωγός με πεζά γράμματα). Τα παιδιά αναζητούν εικόνες και με τη βοήθεια της νηπιαγωγού τις αποθηκεύουν.
     Τις παρατηρούν, τις σχολιάζουν, τις συγκρίνουν, μοιράζονται τις
     προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες τους σχετικά με το θέμα και    
     σταδιακά οικοδομούν νέες
·     Η δραστηριότητα 4 από την μαθησιακή περιοχή Γραφή και γραπτή έκφραση ( εικονόλεξο ), καθώς και η δραστηριότητα 7 από την μαθησιακή περιοχή των Μαθηματικών (SUDOKU) γίνονται και ηλεκτρονικά και τα παιδιά ασκούνται στην πληκτρολόγηση και στην λειτουργία του ποντικιού «σύρε και άφησε».
·     Κάθε παιδί διαλέγει μια εικόνα ζώου που προτιμά. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού την μεταφέρει σ’ ένα έγγραφο του  Word. Ο/Η εκπαιδευτικός γράφει το όνομα του ζώου ώστε τα παιδιά να το βλέπουν και να το αντιγράφουν. Ζητά από τα παιδιά να ξαναγράψουν την λέξη μορφοποιημένη αφού πριν τους εξηγήσει ποια εικονίδια και πως, πρέπει να χρησιμοποιήσουν.




·     Έπαιξαν σχετικά παιχνίδια στον υπολογιστή από το CD ROM 10 του Ram Kid.



  ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
          Το ενδιαφέρον των παιδιών κρατήθηκε αμείωτο καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Τα παιδιά απέκτησαν γνώσεις, εξέφρασαν τις απόψεις τους και όλοι μας βοηθηθήκαμε να κατανοήσουμε τη σοφία στη φύση ,να τη σεβόμαστε και να μαθαίνουμε απ’ αυτή.









Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου