Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015

ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ

Στα πλαίσια της ενασχόλησης μας με τα σχήματα, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με σχετικά έργα ζωγράφων όπως ο Kandinsky, ο Klee, ο Miro, τα οποία επεξεργαστήκαμε με πολλούς τρόπους.

Και τέλος με χαρτοκοπτική και κολλάζ φτιάξαμε όλοι μαζί ένα δέντρο εμπνευσμένο από τους κύκλους του Kandinsky!

Και τα νήπια σχεδίασαν και χρωμάτισαν τον πίνακα του PaulKlee: «CastleandSun»




Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015

ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ


1.  ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΠΛΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ
Τα μικρά παιδιά βρίσκουν τα παιχνίδια με πίνακες διπλής εισόδου συναρπαστικά και διασκεδαστικά, και ταυτόχρονα τα παιχνίδια αυτά έχουν σημαντική εκπαιδευτική αξία. Αναπτύσσουν τις ικανότητες της ομαδοποίησης και της ταξινόμησης, οι οποίες είναι ουσιώδεις για την νοητική ανάπτυξη. Γιατί συμβαίνει αυτό; Για πολλούς λόγους: Όταν αναγνωρίζουμε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε αντικείμενα και γεγονότα, και τα ταξινομούμε στο μυαλό μας σύμφωνα με ιδιότητες που έχουν και είναι κοινές ή όχι, οικοδομούμε από προηγούμενες  εμπειρίες, νοητικά πλαίσια τα οποία μας βοηθούν να κατανοούμε νέες εμπειρίες. Χωρίς αυτά τα πλαίσια, ή τις έννοιες, θα έπρεπε να μαθαίνουμε εκ νέου και απ’ την αρχή οτιδήποτε καινούργιο θα συναντούσαμε. Οι ικανότητες της ομαδοποίησης και της ταξινόμησης είναι άμεσα συνδεδεμένες με το σχηματισμό εννοιών μέσω των οποίων οργανώνουμε στο μυαλό μας αντικείμενα, γεγονότα και εμπειρίες. Αυτές οι έννοιες μας επιτρέπουν να συσχετίζουμε τις πολλαπλές γνώσεις και εμπειρίες που συναντούμε στην καθημερινή μας ζωή και να συνεχίζουμε να μαθαίνουμε.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΠΛΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΜΕ ΣΧΗΜΑΤΑ
Το παιχνίδι περιλαμβάνει:
·         Έναν πίνακα χωρισμένο σε 16 τετράγωνα.

·         8 κάρτες οδηγούς – 4 γεωμετρικά σχήματα σε 2 μεγέθη (τοποθετούνται στα περιθώρια του πίνακα)
·         28 κάρτες συνδυασμών (θα τις βρείτε εδώ)
Έννοιες:Γεωμετρικά σχήματα, μέγεθος (Αναφορά σε δύο κατευθύνσεις ταυτόχρονα)
Λεξιλόγιο: Επιρρήματα, προτάσεις που περιέχουν επιρρήματα.

1οστάδιο: Τοποθετούμε τις κάρτες οδηγούς στα περιθώρια του πίνακα και καλούμε τα παιδιά να τον συμπληρώσουν κατάλληλα. 

Σημείωση: Σ΄ αυτά τα παιχνίδια, οι κάρτες οδηγοί μπορούν να τοποθετηθούν με διάφορους τρόπους. Για κάθε διάταξη των καρτών οδηγών, υπάρχουν κάρτες συνδυασμών που μπορούν να τοποθετηθούν στον πίνακα, και άλλες που δεν μπορούν. Τα παιδιά πρέπει ν’ απορρίψουν (ν’ αφήσουν στην άκρη) τις κάρτες που δεν μπορούν να τοποθετηθούν.
2οστάδιο: Τακτοποιούμε τον πίνακα όπως φαίνεται στις παρακάτω εικόνες.

Για κάθε μια από τις 4 περιπτώσεις, ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν τι υπάρχει στις κάρτες. Εντοπίζουμε στα γωνιακά τετράγωνα ανάμεσα στις ασυμπλήρωτες γραμμές και στήλες και ρωτάμε τα παιδιά ποιες κάρτες νομίζουν ότι πρέπει να τοποθετηθούν εκεί. Τα ενθαρρύνουμε να εξηγήσουν τις απαντήσεις τους.
3οστάδιο: Τακτοποιούμε τον πίνακα όπως φαίνεται στις παρακάτω εικόνες.

Γυρίζουμε ανάποδα τις υπόλοιπες κάρτες, συμπεριλαμβανομένων και των καρτών οδηγών. Ζητάμε από τα παιδιά να επιλέγουν μια κάρτα κάθε φορά και να την τοποθετούν κατάλληλα. Τα ενθαρρύνουμε να δώσουν έναν καλό λόγο για τις πράξεις τους.
4οστάδιο: Τακτοποιούμε τον πίνακα όπως φαίνεται στις παρακάτω εικόνες.

Γυρίζουμε ανάποδα τις υπόλοιπες κάρτες, συμπεριλαμβανομένων και των καρτών οδηγών. Ζητάμε από τα παιδιά να επιλέγουν μια κάρτα κάθε φορά και να την τοποθετούν κατάλληλα. Τα ενθαρρύνουμε να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους.
Όταν όλες οι κάρτες έχουν τοποθετηθεί καθαρίζουμε τον πίνακα και τον τακτοποιούμε ξανά όπως φαίνεται στις παρακάτω εικόνες.


 Έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να τοποθετήσουν τις υπόλοιπες κάρτες ξανά, αλλά με άλλο τρόπο αυτή τη φορά.
Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν ότι το ίδιο πρόβλημα μπορεί να λυθεί με διαφορετικούς τρόπους
5οστάδιο: Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να τακτοποιήσουν μόνα τους τις κάρτες.


ΟΜΑΔΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΣΧΗΜΑΤΑ
Τα παιδιά χωρίζονται με λάχνισμα σε 2 ομάδες που στέκονται αντικριστά η μια απέναντι στην άλλη σε απόσταση. Στο κέντρο της απόστασης τοποθετούμε ένα στεφάνι και μέσα σ’ αυτό χάρτινα ή ξύλινα σχήματα τόσα όσα τα παιδιά της κάθε ομάδας. 

Σε κάθε ζευγάρι παιδιών αντιστοιχεί ένα σχήμα π.χ. στα πρώτα παιδιά κάθε ομάδας αντιστοιχεί το τετράγωνο, στα δεύτερα το τρίγωνο κτλ. Όταν λοιπόν η/ο νηπιαγωγός φωνάξει «τετράγωνο», τα πρώτα παιδιά των ομάδων πρέπει να τρέξουν και να προσπαθήσουν να πάρουν το τετράγωνο και να το φέρουν στην ομάδα τους. Όποιος τα καταφέρει χαρίζει ένα πόντο στην ομάδα του.
(όπως «το μαντηλάκι»)
Νικήτρια η ομάδα που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους.



ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΜΕ ΣΧΗΜΑΤΑ
Από 2 ως 4 παίχτες ή ομάδες παιχτών
Ένας παιγνιώδης τρόπος επαφής των παιδιών με τα σχήματα και ανάπτυξης δεξιοτήτων παρατηρητικότητας και δημιουργικότητας.
ΥΛΙΚΑ:Τα σχήματα και οι κάρτες με τις συνθέσεις σχημάτων του παιχνιδιού.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
1.        Κόβουμε στη διακεκομμένη γραμμή τους κύκλους, τα τετράγωνα, τα τρίγωνα και τις κάρτες με τις συνθέσεις τους.
(Θα τα βρείτε εδώ)
2.        Τοποθετούμε τις κάρτες σύνθεσης ανάποδα και κάθε παίχτης ή ομάδα παιχτών παίρνει 4 σχήματα από το καθένα.
3.        Σε κάθε γύρο ένας παίχτης με τη σειρά διαλέγει τυχαία μια κάρτα, τη γυρίζει, τη δείχνει σε όλους.
4.        Ο παίχτης ή η ομάδα παιχτών που θα καταφέρει ν’ αναπαράγει πρώτος/η τη σύνθεση κερδίζει την κάρτα.
5.        Νικητής ή νικήτρια ομάδα είναι εκείνος/η που θα συγκεντρώσει τις περισσότερες κάρτες.
6.        Το παιχνίδι αυτό μπορεί ν’ αποτελέσει μια καλή αφόρμηση να μιλήσουμε για τα σχήματα ή παιχνίδι εξοικείωσης με αυτά στα πλαίσια ενός αντίστοιχου προγράμματος.
7.        Όταν τα παιδιά εξοικειωθούν με τα βασικά σχήματα μπορούμε ν’ αυξήσουμε τον βαθμό δυσκολίας προσθέτοντας τα εξάγωνα καθώς να προτείνουμε και τη δημιουργία δικών τους καρτών σύνθεσης.

Το παιχνίδι είναι από το περιοδικό «Σύγχρονο Νηπιαγωγείο», Τεύχος 95ο Σεπτέμβριος- Οκτώβριος 2013.

Στην παρακάτω ιστοσελίδα θα βρείτε ένα ωραίο παιχνίδι για τη δημιουργία εικόνων με σχήματα:
http://www.iboard.co.uk/iwb/Picture-Making-with-Shapes-653 


Ενθαρρύνεται τα παιδιά να παίξουν TangramΣχετικό online παιχνίδι θα βρείτε στην αριστερή μπάρα του Blog.

Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2015

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΣΥΜΒΑΛΛΕΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΤΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ!

  
Ενισχύστε το παιδί σας να συμμετέχει σε συζητήσειςστο σπίτι και να εκφράζει τη γνώμη του(π.χ. όταν διαβάζετε ένα ενδιαφέρον άρθρο σε κάποια εφημερίδα ή περιοδικό, όταν βλέπετε μαζί του κάποιο πρόγραμμα στην τηλεόραση, όταν συζητάτε για κάποιο οικογενειακό θέμα, όπως μια αγορά στο σπίτι).
   Παροτρύνετέ το να διηγείται, ζητάτε του να σας εξηγεί κάτι που επιθυμεί ή που δηλώνει, να περιγράφει πράγματα και καταστάσεις της καθημερινής του ζωής *π.χ. πως πέρασε στο σχολείο ή στη βόλτα του, αν είδε κάτι ενδιαφέρον στο δρόμο γυρίζοντας στο σπίτι από το σχολείο ή κάποια επίσκεψη, για ποιο λόγο επιθυμεί κάποιο παιχνίδι).

  Βοηθήστε το παιδί σας με συχνές επαναλήψεις και υπομονή να μάθει να ανταποκρίνεται σε κάποιες υποδείξεις σας, τις οποίες φροντίστε να διατυπώνετε με σαφήνεια και ολοκληρωμένο λόγο (π.χ. μπορείς σε παρακαλώ να μου φέρεις από το τραπέζι ένα… ή θα ήθελα σε παρακαλώ να μου δώσεις μια πετσέτα, θα τη βρεις στο δεύτερο συρτάρι της κουζίνας). Έτσι το παιδί σας θα συνηθίσει στη σωστή χρήση της γλώσσας και θα μάθει να διατυπώνει αντίστοιχα και το ίδιο τα δικά του αιτήματα και ανάγκες.

  Είναι αρκετά σύνηθες φαινόμενο οι γονείς όταν μιλούν στα μικρά παιδιά να χρησιμοποιούν διαφορετική «γλώσσα», απ’ όταν μιλούν μεταξύ τους ή με μεγαλύτερα παιδιά. Θα βοηθήσετε το παιδί σας να βελτιώσει και να εμπλουτίσει τον προφορικό του λόγο, αν δεν του μιλάτε με απλουστευμένο λεξιλόγιο και σύνταξη και με προτάσεις μικρές σε έκταση. Για παράδειγμα, προσέξτε τις παρακάτω συνομιλίες γονέα- παιδιού και σκεφτείτε ποια προσφέρει περισσότερα και βοηθά καλύτερα στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού (από το βιβλίο «Γνωστική Ψυχολογία», τόμος Β΄, θέματα Ψυχολογίας της Γλώσσας, Πόρποδας Κ., Αθήνα, 1991):




Ανάγνωση:
Φέρτε σε επαφή το παιδί σας με τις πολλές και διαφορετικές μορφές του γραπτού λόγου που μας περιβάλλει και παροτρύνετέ το να παρατηρεί ομοιότητες και διαφορές και να κάνει υποθέσεις για το ΤΙ μπορεί να γράφουν ( αφίσες, εφημερίδες, πειοδικά, διαφημίσεις, βιβλία, τις συσκευασίες προϊόντων ή των παιχνιδιών του και τις οδηγίες χρήσης τους, ταμπέλες και επιγραφές στους δρόμους, σε καταστήματα ή στα ράφια των σούπερ- μάρκετ, χάρτες, κάρτες, γράμματα, συνταγές, λογότυπους όπως ΔΕΗ, ΟΤΕ, φίρμες ρούχων, ετικέτες).
Γραφή και γραπτή έκφραση:
Δείχνετε στο παιδί σας όποτε σας δίνεται η ευκαιρία στην καθημερινή σας ζωή το πώς γράφουμε. Συζητήστε μαζί του  το ΓΙΑΤΙ είναι τόσο σημαντική ανάγκη να γράφουμε (π.χ. όταν γράφετε λίστες αγορών για τα ψώνια σας, γράμματα σε κάποιον συγγενή σημειώματα).
Εξοικειώστε το παιδί σας με τα ποικίλα μέσα γραφής (π.χ. μολύβια, μαρκαδόρους, στυλό, κιμωλίες, κτλ) και ενθαρρύνετε τους δικούς του πειραματισμούς επιβραβεύοντας το. Το παιδί ως μελλοντικός γραφέας θα πρέπει να έχει εξασκηθεί κατάλληλα στον οπτικό/κινητικό συντονισμό ματιού-χεριού αλλά και στη σωστή στάση του σώματος. Βοηθήστε το κι εσείς από το σπίτι προσφέροντάς του ευκαιρίες να ασκηθεί σε λεπτές κινήσεις χεριού και δακτύλων (Π.χ. ζωγραφίζοντας, κόβοντας, συναρμολογώντας, πλάθοντας), μαθαίνοντάς το να κάθεται σωστά στην καρέκλα του όταν απασχολείται στο σπίτι ή όταν τρώει, κτλ. Επίσης μην κάνετε παρεμβάσεις αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας είναι αριστερόχειρας, πιέζοντάς το να γράψει ή να ζωγραφίσει με το δεξί.
ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ!!!!
«Το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης»! Γι αυτό μην κάνετε συγκρίσεις μεταξύ των παιδιών σας και μην βιαστείτε να τους «μάθετε» με το συμβατικό τρόπο το αλφάβητο ή τις τεχνικές της γραφής.
Αν το παιδί σας ρωτήσει: «Ποιο γράμμα είναι αυτό;»
Προσοχή, δεν λέμε την ονομασία των γραμμάτων από τα οποία αποτελείτε ο κάθε ήχος.
Η ονομασία των γραμμάτων («σίγμα», «πι» κτλ) μόνο μπερδεύει, δεν διευκολύνει.
Δεν λέμε «ρο», «μι», αλλά προφέρουμε μόνο «ρμ». Διαφορετικά αν το παιδί δει «ρμ» υπάρχει κίνδυνος να πει «ρο-μι» (η Ρώμη)!!! Ούτε λέμε «που» «ρου» όταν πρόκειται για το «πρ», διότι το παιδί ενδέχεται να πει «που-ρου» (Του πούρου)!!!
Άλλωστε το να ξέρει το παιδί το αλφάβητο δεν το βοηθά καθόλου να διακρίνει ακουστικά τους ήχους, να τους ταυτίζει με τη γραφή τους και να μάθει να διαβάζει!
«Ο ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΝ, αλλά να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον τους και να τα εξοικειώσουμε με το γραπτό λόγο που τα περιβάλλει, ώστε ν’ αποκτήσουν τα ίδια διάθεση να εξερευνήσουν τη γραφή και την ανάγνωση».
Σκοπός του Προγράμματος Γλώσσας του Νηπιαγωγείου, στον οποίο μπορείτε κι εσείς να συνεισφέρετε είναι:
α) να βοηθήσουμε τα παιδιά να καλλιεργήσουν τον προφορικό τους λόγο, να τα ενθαρρύνουμε να συμμετέχουν σε συζητήσεις,
β) να τους δώσουμε ευκαιρίες για να εξοικειωθούν και να έρθουν σε επαφή με τις διάφορες μορφές του γραπτού λόγου και
γ) να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που συνδέονται με το ΠΩΣ και το ΓΙΑΤΙγράφουμε.
«Απαραίτητη προϋπόθεση για όλα τα παραπάνω είναι να μην καταπιέζουμε το παιδί, αλλά να το βοηθάμε να ανακαλύπτει τον υπέροχο κόσμο της Γλώσσας μέσα απ’ το παιχνίδι, ευχάριστα, απολαυστικά και ως προσωπική του ανάγκη σε καθημερινές καταστάσεις της πραγματικής του ζωής»!!!
    Όλα τα παραπάνω σε συνεργασία με την δουλειά που πραγματοποιείται στο Νηπιαγωγείο θα βοηθήσουν τα παιδιά να νιώσουν τη χαρά της έρευνας και της προσωπικής τους ανακάλυψης και να ενταχθούν ομαλά στον κόσμο των μεγάλων που γι αυτά φαντάζει τόσο μαγικός και προκλητικός.


Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΤΡΙΛΙΖΑ;


Μια τερατοτρίλιζα με πιόνια τερατάκια από καλοκαιρινά βότσαλα!

(Τα πιόνια μπορούν να γίνουν και σε καπάκια)

BINGO Αρίθμησης ως το 5

(Για ν’ αναγνωρίζουν τα παιδιά τα σύμβολα των αριθμών ως το 5, αλλά και τις ποσότητες που αντιστοιχούν σ’ αυτά.)
Θα χρειαστούν οι κάρτες -πίνακες του παιχνιδιού:




Μπορείτε να τις βρείτε εδώ
Και σε πρώτη φάση ένα ζάρι με τα σύμβολα των αριθμών και μια πλευρά κενή.
Κάθε παιδί ρίχνει με τη σειρά το ζάρι και καλύπτει τον αντίστοιχο αριθμό στην κάρτα του, αφού τον ονομάσει, με ένα χάρτινο δίσκο ή ένα πλαστικό καπάκι. Αν πετύχει την κενή πλευρά του ζαριού μπορεί να καλύψει όποιον αριθμό θέλει. Αν πετύχει αριθμό που τον έχει ήδη καλύψει, χάνει τη σειρά του. Νικητής όποιος καλύψει πρώτος όλους τους αριθμούς της κάρτας του, οπότε και φωνάζει BINGO!
Σε δεύτερη φάση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ζάρι με τελίτσες (το 6 θα έχει καλυφθεί ή θα παίζει το ρόλο του joker).
Μπορεί επίσης αντί για ζάρι να χρησιμοποιηθούν κάρτες με αντικείμενα. Στην περίπτωση αυτή παίζει κι ένα παιδί «εκφωνητής» που τραβάει στην τύχη μια κάρτα, μετράει τα αντικείμενα και εκφωνεί τον αριθμό. Αν για παράδειγμα τραβήξει αυτή την κάρτα 
πρέπει να εκφωνήσει 3.
Όποιος έχει τον αριθμό που εκφωνήθηκε στην κάρτα του τον καλύπτει. Επειδή όλες οι κάρτες – πίνακες έχουν όλους τους αριθμούς θα χρειαστούν 2 σειρές καρτών με αντικείμενα.
( Τέτοιες κάρτες έχουν τα επιτραπέζια του τύπου «ταίριαξε το» που υπάρχουν σ’ όλα τα νηπιαγωγεία)