Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Aποκωδικοποίησε τη ζωγραφιά του..

Βάσω Στασινού- Νικοπολίδη

Πόσο σημαντική είναι μια ζωγραφιά που κάνει το παιδί μας; Πάρα πολύ!!Ξέρετε γιατί; Τα παιδιά αποτυπώνουν μέσα από το χαρτί τον ψυχικό τους κόσμο, τα συναισθήματά τους ,τους προβληματισμούς τους..

Αποκωδικοποιήστε τη ζωγραφιά του και μάθε καλύτερα το παιδί σου, διαβάστε το παρακάτω άρθρο και είμαι σίγουρη ότι θα σας φανεί πολύ χρήσιμο!

Η παιδική ζωγραφιά έχει όλα τα στοιχεία του εικαστικού έργου: σχέδιο, χρώμα, σύνθεση, μορφή και περιεχόμενο. Βλέποντας ένα παιδί να ζωγραφίζει και ακούγοντας τις ερμηνείες που δίνει για τις ζωγραφιές του, είναι σαν να διαβάζουμε την ψυχή του, επειδή μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για τη ζωή του, τους προβληματισμούς του και τις ανησυχίες τους. Η γλώσσα των εικόνων στο παιδί, φανερώνει την νοητική και ψυχολογική του εξέλιξη, αποτυπώνει αυτό που βλέπει ή νιώθει , με τον τρόπο που εκείνο το αντιλαμβάνεται.
Μέσα από τα παιδικά σχέδια, μαθαίνουμε ποιες είναι οι θέσεις του παιδιού, οι στάσεις, οι διαθέσεις, οι αντιδράσεις του, οι φόβοι και οι ενοχές του. Γι το λόγο αυτό και τα παιδικά σχέδια είναι αντικείμενο μελέτης από εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και ψυχιάτρους, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν καλύτερα την παιδική ψυχή.
Όταν καλούμε να ερμηνεύσουμε την παιδική ζωγραφιά, στρέφουμε την προσοχή μας:
* Στον τρόπο που γράφει και καλύπτει το χαρτί
*Στην επιλογή των χρωμάτων και της φόρμας
*Στον τρόπο που επιλέγει να προβάλλει τον εαυτό του
*Πια είναι τα ενδιαφέροντα, οι ανησυχίες και οι αφηγηματικές του προτιμήσεις.
Η προτίμηση των χρωμάτων στην παιδική ζωγραφιά έχει σχέση με την ηλικία, το χαρακτήρα και την ψυχολογική κατάσταση του παιδιού. Μέσα από τα χρώματα το παιδί εκφράζεται. Γενικά οι ανοιχτοί τόνοι χρωμάτων δείχνουν εξωστρέφεια, ενώ οι σκοτεινοί την εσωστρέφεια του χαρακτήρα. Η ερμηνεία που δίνεται στην επιλογή των χρωμάτων από το παιδί, είναι οι εξής:
*Πολυχρωμία: αίσθηση χαράς και γιορτής
*Έντονα χρώματα: τα παιδιά την ώρα της ζωγραφικής τους δημιουργίας βρίσκονται σε κατάσταση έντασης.

*Επικράτηση κόκκινου χρώματος: το κόκκινο χρώμα δηλώνει δυναμισμό. Δηλώνει ζωηρές συγκινήσεις και ενστικτώδεις παρορμήσεις. Η συνεχής χρήση του από τα παιδιά, ίσως υποδηλώνει και κάποια νευρωτική συμπεριφορά.
*Επικράτηση του πορτοκαλί χρώματος: το πορτοκαλί χρώμα δηλώνει ζεστή συμπεριφορά, ηρεμία και συναισθηματισμό
*Επικράτηση του κίτρινου χρώματος: δηλώνει δυναμισμό, φιλοδοξία και έντονη δράση.
*Επικράτηση του καφέ χρώματος: το καφέ χρώμα δείχνει ενοχή.
*Επικράτηση του μπλε χρώματος: τα παιδιά που χρησιμοποιούν το μπλε, δείχνουν ανεπτυγμένη λογική και ρυθμιζόμενη συναισθηματική συμπεριφορά.
*Επικράτηση του πράσινου χρώματος: δηλώνει επιμονή, πείσμα, επιθυμία για διάκριση καθώς και στροφή στον εαυτό του.
*Επικράτηση ροζ χρώματος: είναι χρώμα που χρησιμοποιείτε κυρίως από τα κορίτσια και δηλώνει την γυναικεία φύση και την αίσθηση ηρεμίας.
*Η επικράτηση του μαύρου: το προτιμούν κυρίως τα εσωστρεφή παιδιά. Συμβολίζει τον φόβο, την ανησυχία και την επιθυμία περιθωριοποίησης.
*Επικράτηση του γκρίζου: χρησιμοποιείται κυρίως από παιδιά εσωστρεφή, δύσκολα και με πνεύμα αντιλογίας.
*Επικράτηση του άσπρου: τα δειλά παιδιά φτιάχνουν μικρά σχέδια αφήνοντας το υπόλοιπο χαρτί κενό
Το παιδί, μέσα από την παιδική ζωγραφιά, εκφράζεται μέσω τον συμβόλων. Εκφράζει την εσωτερική του ζωή και την εσωτερική του αναγκαιότητα. Συχνά αυτό που δεν μπορεί να πει, αυτό που το στεναχωρεί, το φοβίζει ή το προβληματίζει.
. Η ερμηνεία, λοιπόν της παιδικής ζωγραφιάς είναι διάσπαρτη από συμβολισμούς, οι κυριότεροι από αυτούς είναι οι εξής:
*Το δεξί μισό του χαρτιού: εκφράζει την λογική και αντιπροσωπεύει τον πατρικό πόλο ή αντικείμενα τοποθετημένα στο δεξί μέρος του χαρτιού δείχνουν εξωστρέφεια και δυναμισμό.
*Το αριστερό μισό του χαρτιού: αντιπροσωπεύει τον μητρικό πόλο και συμβολίζει την στροφή προς το παρελθόν.
*Το μουτζούρωμα: με το μουτζούρωμα το παιδί μπορεί να θέλει να κρύψει κάτι που αυθόρμητα ήρθε στο φως. Κατά τους ψυχολόγους το μουτζούρωμα, αποτελεί σύμπτωμα μεγάλης ψυχοκινητικότητας και απουσίας αναστολών.
*Η καρδιά: συμβολίζει τα πρώτα αισθηματικά σκιρτήματα των παιδιών
Το σπίτι: συμβολίζει τις σχέσεις του παιδιού με την οικογένειά του. Αν η γραμμή του σπιτιού είναι πατημένη και παχιά υποδηλώνει ένα παιδί επιθετικό, απαιτητικό. Ένα σπίτι χωρίς παράθυρα, σημαίνει ότι το παιδί, δεν νιώθει άνετα σ αυτό. Ένα καλοζωγραφισμένο σπίτι είναι η έκφραση ενός πλήρους ισορροπημένου παιδιού.
*Το τζάκι : είναι σύμβολο συντροφικότητας, θαλπωρής και αγάπης. Αν ο καπνός της καμινάδας κατευθύνεται δεξιά, το παιδί κοιτάζει αισιόδοξα το μέλλον ” αν κατευθύνεται προς τα αριστερά δηλώνει εσωστρέφεια. Και τέλος αν ο καπνός κρύβει τον ήλιο είναι ένδειξη κατάθλιψης
*Ο ήλιος: συμβολίζει συχνά τον πατέρα του παιδιού και από το μέγεθος που επιλέγει το παιδί να του δώσει, εκφράζει τη σημασία που αποδίδει το τελευταίο στο ρόλο του πατέρα.
Το παιδί μέσα από την παιδική ζωγραφιά ανακαλύπτει έναν τρόπο έκφρασης που το ικανοποιεί, απολαμβάνει την ώρα τις ζωγραφικής και ζωγραφίζει με λεπτομέρεια τα όσα σχεδιάζει. Γι το λόγο αυτό καλό θα ήταν να μην επεμβαίνουμε στην παιδική ζωγραφιά. Ο δικός μας ρόλος καλό θα ήταν να είναι βοηθητικός και υποστηρικτικός, έτσι ώστε να βοηθήσουμε να παιδιά να ανακαλύψουν τις αλήθειες, τις έννοιες, την πραγματικότητα. Το παιδί που ζωγραφίζει είναι ένα παιδί που μαθαίνει να βλέπει.

Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με την Ελληνική μυθολογία ασχοληθήκαμε φυσικά και με τον Ηρακλή.
Αρχικά έγινε διερεύνηση των υπαρχόντων γνώσεων των παιδιών και διαπιστώθηκε ότι τα περισσότερα παιδιά γνώριζαν ότι ο Ηρακλής ζούσε στην αρχαία Ελλάδα και ότι ήταν πολύ δυνατός.

Αφού αποφασίσαμε ποια βιβλία θα χρησιμοποιήσουμε (τα παιδιά έφεραν από τη συλλογή των βιβλίων της μυθολογίας, εκείνα που πίστευαν ότι αναφέρονταν στον Ηρακλή) μιλήσαμε για την καταγωγή του, τους γονείς του, την παιδική του ηλικία.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι ο Ηρακλής έκανε 12 άθλους(εξηγήσαμε την λέξη: «άθλος»), με τους οποίους  θα ασχολούμαστε τις επόμενες 4 ημέρες και θα έπρεπε να βρούμε πόσους άθλους πρέπει να γνωρίζουμε την ημέρα και να τους προσεγγίζουμε με διάφορους τρόπους (δραματοποίηση, μαθηματικά, γλώσσα, εικαστικά). Παίζουμε για το σκοπό αυτό ένα παιχνίδι με καρτέλες. 


Μαθηματικά
Δραστηριότητα 1η: (η έννοια της διαίρεσης)
Απλώνουμε  στη γωνιά της παρεούλας τέσσερις καρτέλες με τις ημέρες της εβδομάδας . Μετράμε πόσες είναι οι καρτέλες Για κάθε άθλο έχουμε κατασκευάσει μια καρτέλα με τον άθλο σε μικρογραφία. Μετράμε πόσες είναι οι καρτέλες (12). Ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν πώς μπορούμε να μοιράσουμε αυτά τα 12 καρτελάκια, τους 12 άθλους στις καρτέλες που απεικονίζουν τις ημέρες (4). Τοποθετούμε ένα ένα τα καρτελάκια με σειρά κάτω από τις ημέρες, μέχρι να τελειώσουν όλα. Πόσα καρτελάκια μπήκαν κάτω από κάθε μέρα; Για να μετρήσουμε; Είναι 3. Άρα αν θέλουμε να μιλήσουμε για τους 12 άθλους σε τέσσερις μέρες θα πρέπει να μιλάμε και να παίζουμε με 3 άθλους την ημέρα. Σωστά; Προβληματίζουμε τα παιδιά με ανάλογους προβληματισμούς χρησιμοποιώντας τους ίδιους αριθμούς; Αν είχαμε 12 σοκολάτες να τις μοιράσουμε σε 4 παιδιά; Τι θα κάναμε τότε; Βρίσκουμε τρόπους να το δείξουμε.
.
Δραστηριότητα 2η: (η έννοια του πολλαπλασιασμού)
Με αφορμή τον Γηρυόνη για τον οποίο ο μύθος αναφέρει ότι ήταν ένας γίγαντας με τρία σώματα και έξι χέρια προσπαθούμε να βρούμε πόσα μάτια είχε, πόσες μύτες, πόσα στόματα. Και υπολογίζουμε τα ίδια αν ο Γηρυόνης είχε τέσσερα σώματα. Προσπάθησαν να το δείξουν: ένα παιδί επέλεξε άλλα τέσσερα, τα ένωσε με μια φόδρα από τη μέση και κάτω και μέτρησαν τα χέρια τους, τα μάτια τους κτλ
Δραστηριότητα 3η: (η έννοια της αφαίρεσης και πρόσθεσης)
Με αφορμή τον άθλο με την Λερναία Ύδρα τα παιδιά κλήθηκαν να σημειώσουν σε φύλλο εργασίας τη λύση του προβληματισμού: Αν ο Ηρακλής πριν σκεφτεί να καίει κάθε κεφάλι της Λερναίας Ύδρας που έκοβε, είχε κόψει 3 κεφάλια, πόσα κεφάλια θα είχε τώρα η Λερναία Ύδρα, δεδομένου ότι στη θέση κάθε κεφαλιού που κόβονταν φύτρωναν άλλα δύο.


Δραστηριότητα 4η: Ψηφίζω τον αγαπημένο μου άθλο
Χρησιμοποιώντας πίνακα διπλής εισόδου, τα παιδιά ψήφισαν σημειώνοντας ένα Χ τον άθλο της προτίμησής τους, και χωρίστηκαν σε ομάδες για να δραματοποιήσουν και να ζωγραφίσουν τους τρεις πιο δημοφιλείς άθλους (αυτούς που θα συγκέντρωναν τις περισσότερες ψήφους) .

Δραστηριότητα 5η: Η σειρά των αριθμών
Συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας με στόχο την αναγνώριση της σωστής σειράς των αριθμών και έγραψαν όπως μπορούσαν τον άθλο που τους θύμιζε το σχέδιο.

 Γλώσσα
Δραστηριότητα 1η
Εμπλουτισμός του λεξιλογίου με λέξεις όπως: άθλος, ημίθεος, θνητός, αθάνατος κτλ
Δραστηριότητα 2η
Γνωρίσαμε το γράμμα Η,η, βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν απ΄ αυτό, το εντοπίσαμε στα ονόματα μας, μάθαμε και τα άλλα Ι,ι Υ,υ ΟΙ,οι,ΕΙ,ει
Δραστηριότητα 3η
Βρήκαμε και καταγράψαμε επίθετα που χαρακτηρίζουν τον Ηρακλή: Δυνατός, τολμηρός έξυπνος, δίκαιος, ευγενικός, γενναίος…
Δραστηριότητα 4η
Συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας με τα ονόματα των ζώων που ο Ηρακλής συνάντησε στους άθλους του, βασιζόμενα στο αρχικό και το τελικό φώνημα κάθε λέξης, αλλά και στον αριθμό των γραμμάτων.
Δραστηριότητα 5η
Κάποιο παιδί της ομάδας έβγαινε για λίγο από την αίθουσα. Οι υπόλοιποι διαλέγαμε ένα τέρας ή ένα ζώο από τους άθλους του Ηρακλή. Όταν ο παίχτης επέστρεφε μπορούσε να κάνει 3 ερωτήσεις στην ομάδα και από τις απαντήσεις να βρει ποιο πλάσμα είχαμε διαλέξει.
Ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον
Δραστηριότητα: Η Μυθολογία συναντά την Γεωγραφία
Οι άθλοι του Ηρακλή έγιναν αφορμή για ανακάλυψη και διερεύνηση του χάρτη της Ελλάδας και των περιοχών του. Τα παιδιά εύκολα συνέδεσαν τους μύθους με τις περιοχές όπου έλαβαν χώρα. Αν όχι όλοι, τουλάχιστον αυτοί που εύκολα συνδέονται, αφού και το όνομα με το οποίο έμειναν γνωστοί υποδηλώνει μια περιοχή. Το λιοντάρι της Νεμέας- Νεμέα, Λερναία Ύδρα- Λίμνη Λέρνη, Στυμφαλίδες όρνιθες-Λίμνη Στυμφαλία, Το ελάφι της Κερύνειας, Ο κάπρος του Ερύμανθου, Ο ταύρος του Μίνωα- Κρήτη.
Ήδη από την αφήγηση των μύθων και την παρουσίαση της έχουμε προσέξει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στον τόπο που διεξήχθησαν κάνοντας αναφορές στο πού βρίσκεται αυτή η περιοχή και επισημαίνοντάς τη στο χάρτη.
Τοποθετούμε λοιπόν έναν μεγάλο χάρτη της Ελλάδας και για κάθε έναν μύθο, βάζουμε ένα αριθμό (που αντιστοιχούσε στη σειρά του άθλου π.χ. για το λιοντάρι της Νεμέας το 1 κτλ) πάνω στο χάρτη υποδηλώνοντας και τη συγκεκριμένη περιοχή. Παρατηρούμε, πόσοι έγιναν στην Πελοπόννησο; πόσοι αλλού; Πού έγιναν οι περισσότεροι; Ποιός έγινε στην Κρήτη; και άλλες παρατηρήσεις που μπορούν να γίνουν. 

Τέχνες - Έκφραση και δημιουργία
Οι εικόνες χρησιμοποιήθηκαν ως εποπτικό υλικό και αναρτιόνταν σταδιακά στον πίνακα στη γωνιά της συζήτησης, με αφορμή τον άθλο που συζητούσαμε κάθε φορά. Οι εικόνες επιλέχθηκαν έτσι, ώστε να έχουμε διάφορα είδη τέχνης, ζωγραφική, ψηφιδωτό, αγγεία, μετόπες ναών, αγάλματα και να δοθεί έτσι μια περαιτέρω ευκαιρία για συζήτηση αυτών των τεχνών σε επόμενη δραστηριότητα. Παράλληλα παρατηρούσαμε τις διαφορετικές εικονογραφήσεις των βιβλίων μας, αλλά εικόνες των άθλων από το διαδίκτυο. (ενδιαφέρουσες εικόνες υπάρχουν στην παρακάτω ιστοσελίδα: http://5onipserrwn.blogspot.gr/2013/05/blog-post_15.html
Χρησιμοποιήθηκε επίσης ως εποπτικό υλικό το λογισμικό KID&PEDIA τόμος «Μυθολογία» όπου τα παιδιά παρακολουθούσαν τους άθλους σε μορφή κινουμένων σχεδίων.
Δραστηριότητα 1η ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου άθλο
Καθένας ζωγράφισε ατομικά τον άθλο που του έκανε μεγαλύτερη εντύπωση.
Κάποιες από τις δημιουργίες τους:










Δραστηριότητα 2η Κατασκευή
Κατασκεύασαν το πιθάρι του Ευρυσθέα







Και έτοιμος ο Ευρυσθέας να μπαινοβγαίνει στο πιθάρι!



Η ιδέα είναι από: http://www.kinderella.gr/mithiki-iroes-ke-terata-solis-tis-gis-ta-perataόπου υπάρχουν και αναλυτικές οδηγίες της κατασκευής.

 Φυσική Αγωγή
Με αφορμή τον άθλο: Οι Στάβλοι του Αυγεία παίξαμε το παρακάτω παιχνίδι:
Κάθε φορά παίζουν 2 παίχτες. Οι παίχτες στέκονται απέναντι από ένα σωρό με μεγάλα τουβλάκια γυμναστικής. Στο πλάι του ο κάθε παίχτης έχει ένα στεφάνι. Με το σύνθημα ξεκινούν και πρέπει να παίρνουν τουβλάκια, να τα φέρνουν στο στεφάνι τους και να χτίζουν το «φράγμα» τους. Νικητής όποιος φτιάξει το πιο ψηλό και σταθερό «φράγμα». (Μπορούν να χρησιμοποιήσουν και καρεκλάκια για να φτάσουν ψηλά)

ΤΠΕ
Τα παιδιά έπαιξαν ηλεκτρονικά παιχνίδια σχετικά με τους άθλους από το λογισμικό KID&PEDIA τόμος «Μυθολογία», ζωγράφισαν online σχετικές εικόνες και τις αποθήκευσαν στους προσωπικούς τους ηλεκτρονικούς φακέλους, έφτιαξαν παζλ με σχετικές εικόνες και με διάφορους βαθμούς δυσκολίας online στην ιστοσελίδα:

Τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιήθηκαν:









Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με την Ελληνική μυθολογία ασχοληθήκαμε φυσικά και με τον Ηρακλή.
Αρχικά έγινε διερεύνηση των υπαρχόντων γνώσεων των παιδιών και διαπιστώθηκε ότι τα περισσότερα παιδιά γνώριζαν ότι ο Ηρακλής ζούσε στην αρχαία Ελλάδα και ότι ήταν πολύ δυνατός.

Αφού αποφασίσαμε ποια βιβλία θα χρησιμοποιήσουμε (τα παιδιά έφεραν από τη συλλογή των βιβλίων της μυθολογίας, εκείνα που πίστευαν ότι αναφέρονταν στον Ηρακλή) μιλήσαμε για την καταγωγή του, τους γονείς του, την παιδική του ηλικία.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι ο Ηρακλής έκανε 12 άθλους(εξηγήσαμε την λέξη: «άθλος»), με τους οποίους  θα ασχολούμαστε τις επόμενες 4 ημέρες και θα έπρεπε να βρούμε πόσους άθλους πρέπει να γνωρίζουμε την ημέρα και να τους προσεγγίζουμε με διάφορους τρόπους (δραματοποίηση, μαθηματικά, γλώσσα, εικαστικά). Παίζουμε για το σκοπό αυτό ένα παιχνίδι με καρτέλες. 

Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

ΕΝΙΣΧΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΩΝΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ


BINGO
Βασικές μαθηματικές ιδέες: αντιστοίχηση, αριθμός
Μαθησιακές επιδιώξεις: να τηρούν απλούς κανόνες, να αντιστοιχίζουν αριθμούς
Υλικά: κάρτες του BINGOδιαφορετική για κάθε παιδί, μικρότερες κάρτες με τους αριθμούς για την κλήρωση.
Πώς παίζεται
Είναι ένα παιχνίδι κλήρωσης, όπως το γνωστό μας λόττο, όπου κληρώνονται τυχαία αριθμοί. Κάθε παίχτης έχει μία κάρτα με διάφορους αριθμούς και κάθε φορά που κληρώνεται ένας αριθμός τον καλύπτει στην κάρτα του (με καπάκι). Κερδίζει αυτός που θα καλύψει πρώτος όλους τους αριθμούς  στην κάρτα του και θα φωνάξει Bingo.
Δραστηριότητα
Ένα επιτραπέζιο για την εκμάθηση των αριθμητικών συμβόλων
Η κατασκευή του BINGOξεκίνησε από την ανάγκη των παιδιών να μάθουν τα αριθμητικά σύμβολα μέχρι το 20.
Η διαδικασία που ακολούθησα ήταν η εξής: Είπα στα παιδιά πως θα παίξουμε ένα παιχνίδι με αριθμούς το οποίο λέγεται BINGO και τους εξήγησα τους κανόνες με παράδειγμα στην δικιά μου κάρτα BINGO. Έπειτα τους μοίρασα τις κάρτες τους και τους άφησα να τις περιεργαστούν λίγο. Σχεδόν αμέσως παρατήρησαν ότι δεν έχουν όλες οι κάρτες τους ίδιους αριθμούς. Μετά προχωρήσαμε στην κλήρωση. Χρησιμοποιήσαμε ένα άδειο κουτί από χαρτομάντιλα. Ξεκίνησα να δείχνω στα παιδιά έναν έναν τους κομμένους αριθμούς, να τους διαβάζουμε, και να τους βάζω μέσα στο κουτί.
Έπειτα ξεκινήσαμε την κλήρωση των αριθμών, η οποία γινόταν από τα ίδια τα παιδιά με τη σειρά. Το παιδί που τράβαγε έναν αριθμό τον διάβαζε δυνατά, τον έδειχνε στα υπόλοιπα παιδιά και τέλος τον άφηνε πάνω στο τραπέζι έτσι ώστε να έχουν όλοι ένα σημείο αναφοράς καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Τα παιδιά διασκέδασαν ιδιαίτερα με αυτό το παιχνίδι, τους άρεσαν οι κάρτες, τα χρωματιστά καπάκια που χρησιμοποιήθηκαν για την κάλυψη των αριθμών και το παίζουν συχνά την ώρα των πρωινών δραστηριοτήτων.

Αρχική ιδέα από http://androniki.eu/?p=48


Μπορείτε να βρείτε εδώ τις κάρτες για να τις εκτυπώσετε


http://www.slideshare.net/etsakani/bingo-45143086


Στις παρακάτω ιστοσελίδες μπορείτε να βρείτε ωραία επιτραπέζια παιχνίδια με στόχο την αναγνώριση των αριθμών (δωρεάν εκτυπώσιμα)

Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

      Αγαπητοί γονείς,
    Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι από αυτή την εβδομάδα, εγκαινιάζουμε τη λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης της τάξης μας. Σκοπός της δανειστικής βιβλιοθήκης, η οποία κατέχει βασική θέση στο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, είναι να αναπτύξουν τα παιδιά καλή σχέση με το βιβλίο. Για να πετύχουμε όμως το σκοπό αυτό, απαιτείται η στενή συνεργασία σχολείου-οικογένειας. Είναι δηλαδή απαραίτητο κάποιο πρόσωπο της οικογένειας ασχοληθεί έστω και για λίγο χρόνο με την ανάγνωση και το σχολιασμό του βιβλίου.

ΤΙ ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΑΝΕΙΣΜΟ
·         Τα παιδιά γίνονται υπεύθυνοι αναγνώστες και δανειστές.
·         Δίνεται η ευκαιρία να μπουν τα βιβλία και σε όλα τα σπίτια των παιδιών.
·         Απαλλάσσονται οι γονείς από συνεχόμενα έξοδα αγοράς βιβλίων, μιας και όλα τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να δανείζονται όσα βιβλία θέλουν.
·         Μοιράζονται αναγνωστικές εμπειρίες με τους γονείς, με τα αδερφάκια, τους παππούδες, με όσα οφέλη συνεπάγεται αυτό.
·         Ασχολούνται με το βιβλίο όσο χρόνο θέλουν.
·         Μαθαίνουν να διαθέτουν χρόνο με την ενασχόλησή τους με το βιβλίο.
·         Η ανάγνωση ιστοριών σε παιδιά, από ενηλίκους του περιβάλλοντός τους, εκτός από μια ευχάριστη δραστηριότητα, προωθεί τα παιδιά στο βιβλίο και επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία ως μαθητές.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΙΟΘΗΚΗ:
    Τα παιδιά  θα μπορούν να δανειστούν ένα βιβλίο της αρεσκείας τους (που θα διαλέγει το καθένα μόνο του) κάθε Παρασκευή, το οποίο θα επιστρέφεται στο σχολείο τη Δευτέρα, αφού κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου θα το έχει «διαβάσει» με τη βοήθεια κάποιου ενήλικα (καλύτερα γονέα).
    Μαζί με τα βιβλία θα παίρνουν και μία σελίδα όπου τα ίδια τα παιδιά μόνα τους και όπως μπορούν θα προσπαθούν να γράψουν κάποια στοιχεία,  αλλά και να ζωγραφίσουν ότι τους άρεσε από το βιβλίο (όπως αυτά μπορούν).
   Επιστρέφοντας στην τάξη και αφού έχουν διαβάσει τα βιβλία τους το Σαββατοκύριακο, θα προκαλείται συζήτηση για τα βιβλία που δανείστηκαν, θα περιγράφουν με απλά λόγια το περιεχόμενό τους, θα δείχνουν και θα εξηγούν τη ζωγραφιά τους, θα απαντούν σε απλές ερωτήσεις πάνω στο περιεχόμενο του βιβλίου, και κυρίως θα προκαλείται ο διάλογος και η επικοινωνία μεταξύ των παιδιών, δραστηριότητες που αποσκοπούν στην καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της σκέψης.
Τα βιβλία θα επιστρέφονται στην ίδια καλή κατάσταση που δανείζονται. Οι γονείς μαζί με τα παιδιά θα έχουν την ευθύνη για τη διατήρηση της καλής κατάστασης των βιβλίων. Προσέχουμε δηλαδή να μη λερωθούν, να μη σχιστούν και να μη μουντζουρωθούν. Για οποιαδήποτε καταστροφή οι γονείς θα επιβαρύνονται με το κόστος αντικατάστασης του ΙΔΙΟΥ βιβλίου.
Επίσης για αρχή οι γονείς φροντίζουν ώστε να επιστρέφονται τα βιβλία τη Δευτέρα. Έτσι κατανοούν τα παιδιά την έννοια του δανεισμού και τις ευθύνες που αυτός συνεπάγεται και μαθαίνουν να είναι καλοί αναγνώστες και υπεύθυνα άτομα από τη νηπιακή ηλικία. Σε περίπτωση μη επιστροφής του βιβλίου το παιδί δεν μπορεί να δανειστεί κάποιο άλλο.
    Περιμένουμε την ενεργό συμμετοχή και συνεργασία σας, καθώς μέσα από τη διαδικασία αυτή τα παιδιά μαθαίνουν να αγαπούν το βιβλίο, έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν κατάλληλα για την ηλικία τους επιλεγμένα βιβλία, αναπτύσσουν δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν στην ανάγνωση αλλά και να κατακτήσουν τον γραπτό λόγο, μαθαίνουν να είναι υπεύθυνα άτομα διατηρώντας τα βιβλία τους σε άριστη κατάσταση, ανακαλύπτουν τις χαρές της ανάγνωσης ενός βιβλίου αλλά και της γνώσης που αυτό χαρίζει. Τέλος, πρόκειται για μια πολύ καλή ευκαιρία για τις οικογένειες να περάσουν λίγο ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους, κάτι που συχνά δεν είναι εφικτό λόγω των πολλών υποχρεώσεων που όλοι έχουμε σήμερα.
Με τη δική σας βοήθεια, ευχόμαστε να λειτουργήσει σωστά ο θεσμός της Δανειστικής Βιβλιοθήκης και να ικανοποιήσει παιδαγωγικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς.           
                                    
Λίγα λόγια για τους γονείς…
Η ανάγνωση ιστοριών και παραμυθιών από τους γονείς είναι μία δραστηριότητα πολύ σημαντική για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, τα παιδιά, πέρα από τη χαρά ή το ενδιαφέρον που αναπτύσσουν για τα βιβλία, καλλιεργούν δεξιότητες άμεσα σχετιζόμενες με την ανάγνωση και τη γραφή και κατακτούν βασικές έννοιες του γραπτού λόγου.
Γι΄αυτό :
·         Φροντίζουμε στο σπίτι μας να υπάρχουν όσο το δυνατόν περισσότερα βιβλία και γραφική ύλη.
·         Φροντίζουμε ώστε τα παιδιά μας να έχουν τα δικά τους βιβλία και το δικό τους έντυπο υλικό.
·         Δημιουργούμε και προσφέρουμε πολλές ευκαιρίες για αναγνωστικές εμπειρίες εντός και εκτόςτου σπιτιού.
·         Διαβάζουμε συχνά βιβλία στα παιδιά μας και με τα παιδιά μας.
·         Καλλιεργούμε στο σπίτι θετικό κλίμα απέναντι στην ανάγνωση και διαβάζουμε και οι ίδιοι.
  • Διαβάζουμε το βιβλίο στο τραπέζι ή στον καναπέ μακριά από πράγματα που μπορεί να το λερώσουν (π.χ. γάλα, χυμός, γαριδάκια, μπογιές, στυλούς κ.τ.λ.).
  • Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, κρατάμε τα παιδιά στην αγκαλιά μας και δείχνουμε με το δάκτυλο τη γραμματοσειρά που διαβάζουμε. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά αντιλαμβάνονται τη φορά της γραφής: από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά.
·         Διαβάζουμε επανειλημμένα την ίδια ιστορία αν μας ζητηθεί, καθώς έτσι τα παιδιά «μαθαίνουν» την πλοκή της και σιγά-σιγά εστιάζουν την προσοχή τους στο κείμενο, με αποτέλεσμα να το απομνημονεύουν και να αρχίζουν να συμπεριφέρονται σαν έμπειροι αναγνώστες. Η επανάληψη ιστοριών και παραμυθιών είναι πολύ σημαντική για τα παιδιά με την επανάληψη αρχίζουν να παρατηρούν τα γλωσσικά στοιχεία όπως γράμματα (κεφαλαία- μικρά), σημεία στίξης και ξεφεύγει από την προσοχή τους η εικόνα.
·         Υποβάλλουμε ερωτήσεις σχετικές με την υπόθεση πριν, κατά και μετά την ανάγνωση της ιστορίας έτσι ώστε να κρατάμε το ενδιαφέρον τους, να καλλιεργούμε την κριτική τους σκέψη αλλά και για να διαπιστώσουμε κατά πόσο το κατανόησαν.



ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
·         Δείχνουμε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητάμε να προβλέψουν το περιεχόμενο του, την πλοκή, την ιστορία που διαπραγματεύεται.
·         Συζητάμε μαζί τους οτιδήποτε σχετικό με τον τίτλο, τον συγγραφέα ή τον εικονογράφο του βιβλίου που διαβάζουμε.

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
·         Τα ενθαρρύνουμε να μαντεύουν τη συνέχεια της πλοκής της ιστορίας (π. χ. τι λέτε να γίνει με το λύκο και τα κατσικάκια;)
·         Αναλύουμε λέξεις και έννοιες που δυσκολεύονται να καταλάβουν.
·         Πότε- πότε απευθύνουμε ερωτήσεις για να ελέγξουμε ένα κατανοούν την ιστορία αλλά και για να δούμε εάν το ενδιαφέρον τους παραμένει ίδιο.
·         Τα παροτρύνουμε να σχολιάζουν την ιστορία που ακούν.

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
·         Τα ενθαρρύνουμε να αναδιηγούνται την ιστορία ή στοιχεία της ιστορίας που μόλις άκουσαν από τους ίδιους.
·         Τα βοηθούμε να συσχετίσουν τα γεγονότα της ιστορίας με γεγονότα της ζωής τους ή ακόμη και με κάποια άλλη ιστορία που ξέρουν.
·         Τα ενθαρρύνουμε να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο της ιστορίας.
·         Τα βοηθούμε να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το κείμενο , να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψουν μερικές απ’ αυτές, αλλά ακόμη και να  συνθέσουν μια παρόμοια δικιά τους ιστορία.
Γενικά η ανάγνωση παραμυθιών, ιστοριών, βιβλίων βοηθά τα παιδιά να αναπτυχθούν ολόπλευρα, νοητικά, γλωσσικά, ηθικά, αισθητικά, και να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη.



Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, απορία ή προβληματισμό είμαι στη διάθεσή σας.