Κυριακή 22 Απριλίου 2018

ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ…


Στην προσπάθεια να προσεγγίσουμε και να οργανώσουμε διαθεματικό σχέδιο εργασίας για την λίμνη Παμβώτιδα, αναφέρθηκε και ερμηνεύτηκε η λέξη «Υγρότοπος».
Στη συνέχεια ζητήθηκε από τα παιδιά να αναφέρουν άλλες σύνθετες λέξεις, καθώς και λέξεις που να έχουν νοηματική σχέση με την αρχική, κι έτσι προέκυψε ένα σύνολο λέξεων που καταγράφηκαν σε καρτελάκια και δημιουργήθηκε ένας πίνακας αναφοράς.




Έπειτα τα παιδιά καλούταν να επιλέξουν τυχαία 3 απ’ αυτές τις λέξεις και αφού γινόταν προσπάθεια ανάγνωσης τους, να φτιάξουν μ΄ αυτές μια μικρή ιστορία.

Μερικές από τις ιστορίες που προέκυψαν είναι οι παρακάτω:
ΙΣΤΟΡΙΑ 1η
Λέξεις: Σολωμός, ξύδι, αέριο
Ήμουνα μια φορά σπίτι μου κι έφτιαχνα Σολωμό, έβαλα και ξύδι. Είχα ανοιχτό το παράθυρο για να μη μυρίζει και έμπαινε αέριο οξυγόνο.
ΙΣΤΟΡΙΑ 2η
Λέξεις: ντοματοσαλάτα ,κύκνοι, γάλα
Μια φορά ήμουν στο Μώλο κι έβλεπα τους κύκνους και κάποιος έριξε ντοματοσαλάτα στους κύκνους κι ένας άλλος έπινε γάλα.
2η εκδοχή:
Μια φορά ήμουν στο Μώλο κι έβλεπα τους κύκνους. Τότε ήρθε ένα καραβάκι κι έδεσε στο Μώλο. Αυτός που έδεσε το καραβάκι έπινε γάλα. Μετά αυτός που οδηγούσε έβγαλε κι έφαγαν μια ντοματοσαλάτα.
ΙΣΤΟΡΙΑ 3η
Λέξεις: διοξείδιο του άνθρακα, γλάροι, τσάι
Μια φορά που ήμουν σπίτι μου, είχα καλέσει τις φίλες μου και πίναμε όλες τσάι, αλλά είχα ξεχάσει το παράθυρο ανοιχτό και έμπαινε αέρας με πολύ διοξείδιο του άνθρακα γιατί εκείνη την ώρα περνούσε ένα αυτοκίνητο που έβγαζε πολλά καυσαέρια.
Όταν τελειώσαμε το τσάι πήγαμε στο Μώλο και είδαμε τους γλάρους που πετούσαν.

2η εκδοχή:
Μια φορά που ήμουν σπίτι μου, είχα καλέσει τις φίλες μου και πίναμε όλες τσάι, αλλά είχα ξεχάσει το παράθυρο ανοιχτό και έμπαινε αέρας με πολύ διοξείδιο του άνθρακα γιατί εκείνη την ώρα περνούσε ένα αυτοκίνητο που έβγαζε πολλά καυσαέρια.
Πήγα να κλείσω το παράθυρο και είδα ένα σμήνος γλάρων που πετούσαν.
Μετά συνδυάσαμε κάποιες απ’ τις μικρές ιστορίες και προέκυψε μια μεγάλη ιστορία:
Ήμουνα μια φορά σπίτι μου κι έφτιαχνα Σολωμό, έβαλα και ξύδι. Είχα ανοιχτό το παράθυρο για να μη μυρίζει και έμπαινε αέριο οξυγόνο.
Αργότερα ήρθαν οι φίλες μου που τις είχα καλέσει και έμπαινε αέρας με πολύ διοξείδιο του άνθρακα γιατί εκείνη την ώρα περνούσε ένα αυτοκίνητο που έβγαζε πολλά καυσαέρια.
Όταν τελειώσαμε το τσάι πήγαμε στο Μώλο και είδαμε τους γλάρους που πετούσαν, και τους κύκνους που κολυμπούσαν.
Τότε ήρθε ένα καραβάκι κι έδεσε στο Μώλο. Αυτός που έδεσε το καραβάκι έπινε γάλα. Μετά αυτός που οδηγούσε έβγαλε κι έφαγαν μια ντοματοσαλάτα.

Τετάρτη 28 Μαρτίου 2018

ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ…





Ανάμεσα στις άλλες δραστηριότητες για το Πάσχα τα παιδιά χρωμάτισαν πασχαλινές εικόνες που διάλεξαν από το διαδίκτυο και έπειτα έφτιαξαν γι αυτές μια ιστορία. Μερικές απ’ αυτές:


                                                                                                  


Κωνσταντίνος – Γιάννης
Μια φορά ήταν δυο κουνελάκια. Πήγαν στις κότες και πήραν πολλά αυγά. Μετά τα χρωματίσανε και τα κρύψανε και μετά πήγε ένας λύκος που ήταν από πίσω και πήρε τα αυγά και τα έφαγε με τους γονείς του. Πήγαν να πάρουν και άλλα αυγά από τις κότες. Πήγαν να τα κρύψουν σε καινούρια κρυψώνα αλλά πήγαν οι άνθρωποι , τρόμαξαν τα λαγουδάκια και έφυγαν. Τα αυγά τα πήραν οι άνθρωποι. Τα λαγουδάκια ήταν λυπημένα όταν πήρε τα αβγά ο λύκος αλλά μετά που τα βρήκαν οι άνθρωποι χάρηκαν. 

Μάρθα- Μυρσίνη
Μια φορά και ένα καιρό ήταν ένας λαγός , που είχε ένα καλάθι με αυγά. Από την πολλή βιασύνη του για να μοιράσει τα αυγά σκόνταψε. Γύρισε στη φωλιά του για να περιποιηθεί το ποδαράκι του. Έτσι άργησε να πάει και δε βρήκε την οικογένεια στο σπίτι. Ο λαγός έψαξε την οικογένεια στο δάσος για να τους δώσει τα αυγά. Η οικογένεια μάζευε λουλούδια και ξαφνιάστηκαν που είδαν το λαγό με το καλάθι και τα αυγά. Ο λαγός είπε ότι άργησα να σας φέρω τα αυγά επειδή σκόνταψα και δεν σας βρήκα στο σπίτι, αλλά εδώ. Η οικογένεια χάρηκε που είδε το λαγό και πήρε τα πασχαλινά αυγά του λαγού.

Ελισάβετ – Βιβή - Χριστίνα
Μια φορά και ένα καιρό ήταν τέσσερα κουνελάκια που πήγαν σε ένα μεγάλο σπίτι που ήταν μέσα κάποια φτωχά παιδάκια. Δεν είχαν πασχαλινά αυγά γιατί δεν είχαν κότες και οι λαγοί τους πήγαν μερικά αυγά βαμμένα κόκκινα. Μπήκαν μέσα στο σπίτι και άφησαν τα αυγά στο κρεβάτι και αυτά εξαφανίστηκαν γιατί ήταν μαγικά. Τα παιδιά έψαχναν παντού να βρουν τα αυγά και ένα κορίτσι βρήκε το αυγό της πίσω από ένα δέντρο , και κάτω από το κρεβάτι του. Τα λαγουδάκια βρήκαν όλα τα πασχαλινά αυγά. Ήταν χαρούμενα και ευτυχισμένα. Έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.




Μαρίτα- Κωνσταντίνα
Ήταν μια φορά ένα μικρό λαγουδάκι που έβαφε κάποια αυγά και μετά πήγε στο σχολείο του και η κυρία του είπε , θα τα βάψεις στην αυλή. Το λαγουδάκι βγήκε στο διάλλειμα να τα βάψει και πέρασε ένα παιδάκι και του έριξε το ένα του αυγό και το έσπασε και η κυρία του είπε «Μη στεναχωριέσαι ,θα βρούμε λύση , θα πάρουμε λεφτά να αγοράσουμε άλλο.» Και το άλλο το καινούριο αυγό το έβαψε , το έβαλε μαζί με τα άλλα και πήγε στη μαμά του και είπε «Α! Τι ωραία! Πάμε να ετοιμαστούμε για το Πάσχα!» Το λαγουδάκι είπε «Πάμε να φτιάξουμε αυγά , μπισκότα και λαζαράκια» Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.

Και οι φετινές μας πασχαλινές κατασκευές:
Τα καλαθάκια:
Οι κότες που χορεύουν:

Και ο Κος Αυγός και η Κα Αυγού:

Μ’ αυτές τις χάρτινες κούκλες τα παιδιά έπαιξαν τα δικά τους σενάρια κουκλοθέατρο.

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!




Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

ΠΑΡΑΜΥΘΕΝΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Τι πιο ωραίο από τα Χριστουγεννιάτικα παραμύθια;
Στις παρακάτω ιστοσελίδες μπορείτε να διαβάσετε ή να δείτε Χριστουγεννιάτικα παραμύθια.

Καλή διασκέδαση!                                    


https://www.slideshare.net/fofoka/ss-69930165  Η Πολιτεία που δεν είχε Χριστούγεννα

https://www.slideshare.net/fofoka/ss-69930172  Γράμμα επείγον για τον Άη Βασίλη

http://taparamythiatisgiagias.blogspot.gr/2015/12/blog-post_17.htmlπαραμύθι: το έλατο και άλλα παραμύθια


https://issuu.com/anagogi/docs/45507517-__-_______-___-__-______Το ανηψάκι του ‘Αη Βασίλη

https://issuu.com/mnikif2/docs/_______________-______   Η εγγονή του Άη Βασίλη




https://www.youtube.com/watch?v=OF8dm8i-4Og Μια επίσκεψη του Άι- Βασίλη

https://www.youtube.com/watch?v=POCrExbUh7I Το Δέντρο των Χριστουγέννων

https://www.openbook.gr/oi-vrwmikes-kaltses-tou-ai-vasili/  Οι βρώμικες κάλτσες του Άη Βασίλη

http://www.saitapublications.gr/2012/11/ebook.7.html Η Πολιτεία που δεν είχε Χριστούγεννα

https://issuu.com/saita.publications/docs/epixeirisi_kalikantzaroskopeia Επιχείρηση Καλικαντζαροσκοπεία

https://www.youtube.com/watch?v=Voz9S4xb0xM Ευγένιος Τριβιζάς «Ένα δέντρο μια φορά The Boy And The Tree»

https://www.youtube.com/watch?v=z5qosB9wb_E  animation το κοριτσάκι με τα σπίρτα

https://www.youtube.com/watch?v=f8HTkEcjxTY&t=3s Η μπουγάδα του Αη  Βασίλη

https://www.youtube.com/watch?v=wnqH47WAEpU Το ποντικάκι που ήθελε ν΄αγγίξει ένα αστεράκι

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ 2017

Στα πλαίσια της φετινής μας ενασχόλησης με τα χρώματα του ουράνιου τόξου,  μεταξύ άλλων, δημιουργήσαμε:


Ατομικά



Ομαδικά



Για να μάθουμε τα θερμά και τα ψυχρά χρώματα.

Παίξτε με τα χρώματα:
http://www.perro-electric.com/chroma.html ONLINE ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΙΞΕΙΣ
http://www.colorwithleo.com/art_colorwheel.phpONLINEΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΙΞΕΙΣ

Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2017

Habits of mind- Οι Δεκαέξι Συνήθειες του Μυαλού


Η συνήθεια είναι ένα καλώδιο, υφαίνουμε ένα κομμάτι της κλωστής της κάθε μέρα και στο τέλος δεν μπορούμε να την κόψουμε.
Horace Mann
American Educator
1796-1859
Οι «Συνήθειες του Μυαλού» είναι 16 συμπεριφορές, που χαρακτηρίζουν έξυπνους και διακεκριμένους ανθρώπους. Εκπαιδευτικοί ερευνητές, υπό την καθοδήγηση του Arthur L. Costa, όρισαν τις «Συνήθειες του Μυαλού» ως δεξιότητες που σχετίζονται άμεσα με τη ζωή και είναι απαραίτητες για την επίλυση προβλημάτων και την αποτελεσματική συμμετοχή στην κοινωνία. Προάγουν το στρατηγικό συλλογισμό, την οξυδέρκεια και διορατικότητα, την επιμονή και αποφασιστικότητα, τη δημιουργικότητα και την ανάπτυξη ποικίλων δεξιοτήτων. Η κατανόηση και η εφαρμογή των 16 «Συνηθειών του Μυαλού» παρέχουν στα άτομα ικανότητες για να αντιμετωπίσουν καθημερινές καταστάσεις της ζωής, να ανταποκριθούν σε κοινωνικές περιστάσεις και να κινηθούν με τρόπο που θα φέρει θετικά αποτελέσματα σε κάθε προσπάθεια τους (Arthur L. Costa and Bena Kallick, 2000).
Στο σχολείο  οι Συνήθειες του Μυαλού πρέπει να είναι μια προσφιλής μέθοδος στους μαθητές/τριες. Τα παιδιά, όπως και κάθε άνθρωπος, δοκιμάζοντας τις διάφορες συνήθειες, εντοπίζουν εκείνη που είτε υποσυνείδητα εφάρμοζαν ως τώρα, είτε ταιριάζει στον τρόπο σκέψης και λήψης αποφάσεών τους. Επιπροσθέτως, γνωρίζοντας 16 συνήθειες αναπτύσσουν εφεδρικές στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, για να αντιμετωπίζουν προβλήματα, διλήμματα και καταστάσεις που απαιτούν αποφάσεις. Μέσα από τις 16 «Συνήθειες του Μυαλού» και τη διδασκαλία τους στο σχολείο  προσδοκάται να εφοδιαστούν οι μαθητές/τριες με στρατηγικές που έχουν αποδειχθεί βοηθητικές και να ενισχύσουν την ανάπτυξη ικανοτήτων που θα τους θα επιφέρουν θετικά αποτελέσματα στην προσαρμογή τους στο κοινωνικό σύνολο.
Συνοπτικά οι 16 «Συνήθειες του Μυαλού» είναι οι εξής:


1.     Επιμονή: Η έννοια της επιμονής προσεγγίζεται ως την ικανότητα παραμονής σε μια προβληματική κατάσταση και την εφαρμογή διαφόρων στρατηγικών μέχρι την επίτευξη της επίλυσης της. Συχνά οι μαθητές/τριες σταματούν την προσπάθεια καθώς θεωρούν ότι «δεν μπορούν να το κάνουν». Η επιμονή επιφέρει την δοκιμαστική εφαρμογή και άλλων στρατηγικών μέχρι την επίλυση. Επίσης, ενισχύει την ικανότητα ανάλυσης μια κατάστασης και την ανάπτυξη μιας δομής για την αντιμετώπιση της.
2.     Διαχείριση παρορμητικότητας: Είναι με άλλα λόγια η σκέψη πριν τη δράση, η κατανόηση του προβλήματος, των δεδομένων και των κατευθύνσεων που αυτό μπορεί να πάρει. Η συλλογή πληροφοριών και η δημιουργία πλάνου δράσης είναι τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτή η συνήθεια. Όσο αφορά τους μαθητές/τριες τους δίνει το χρόνο να προσεγγίσουν τις εναλλακτικές επιλογές, να κρίνουν και να οργανωθούν. Προάγει την κατανόηση της κατάστασης πριν την αναζήτηση της λύσης της.
3.     Ακρόαση με κατανόηση και ενσυναίσθηση: Πολλοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι η ακρόαση με κατανόηση και ενσυναίσθηση αποτελεί χαρακτηριστικό των πολύ έξυπνων ανθρώπων. Η συγκεκριμένη συνήθεια συνδυάζει την ακρόαση των όσων ο ομιλητής λέει και την κατανόηση των αιτίων, για τα οποία αυτά ειπώθηκαν, καθώς και των ιδεών που συνειδητά ή υποσυνείδητα ο ομιλητής προσπαθεί να μεταδώσει. Είναι αυτό που ο Piaget ονομάζει «ξεπέρασμα του εγωκεντρισμού» ("overcoming ego-centrism) και αναπτύσσει στα παιδιά την κριτική σκέψη, μειώνει την επίδραση των προκαταλήψεων και στερεοτύπων, ενισχύει την βαθύτερη και πληρέστερη γνώση του υπό συζήτηση θέματος και δίνει σαφή εικόνα των απόψεων και του τρόπου σκέψης του ομιλητή. Η συνήθεια αυτή μπορεί να καταστήσει οποιαδήποτε συζήτηση εκπαιδευτική διαδικασία και την εκπαιδευτική διαδικασία πολύ πιο αποτελεσματική.
4.     Ευέλικτη σκέψη: Η προσαρμοστικότητα της σκέψης και η πλαστικότητα του ανθρώπινου μυαλού είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του είδους μας. Στη συνήθεια αυτή ανήκει και η ταυτόχρονη επεξεργασία πληροφοριών αλλά και η αλλαγή της πορείας της σκέψης, όταν προκύπτουν νέα δεδομένα. Δυστυχώς, πολλοί μαθητές/τριες δυσκολεύονται να προσεγγίσουν ένα θέμα από διαφορετική προοπτική ή να κατανοήσουν και να δεχτούν την ύπαρξη και χρησιμότητα μιας εναλλακτικής. Παρόλα αυτά η ικανότητα να αφήνουμε την υποκειμενικότητα μας και να βλέπουμε τα πράγματα από διαφορετική οπτική, αυτό που ο Piaget ονομάζει allocentrism, είναι απαραίτητη για την καθημερινή μας ζωή και αυξάνει τις πιθανότητες κατάληξης σε θετικό αποτέλεσμα.
5.     Σκέψη για τη σκέψη (μεταγνώση): Πρόκειται για μια εσωτερική συζήτηση, μια ανασκόπηση της πορείας μέσω της οποίας έφτασε κάποιος σε κάποιο συμπέρασμα, έλυσε ένα πρόβλημα ή πήρε μια απόφαση. Η ανασκόπηση αυτή συνήθως συνοδεύεται από κριτική αξιολόγηση και επαναπροσδιορισμό της διαδικασίας που ακολουθήθηκε ώστε να χρησιμοποιηθεί ανανεωμένη και πιο αποτελεσματική την επόμενη φορά. Η συνήθεια αυτή συμπεριλαμβάνει την γνώση των συναισθημάτων και των ιδεών αλλά και την πρόβλεψη των επιπτώσεων αυτών σε μια κατάσταση ή απόφαση. Ο σχεδιασμός και η αξιολόγηση μια στρατηγικής, ο καθορισμός των βημάτων και των στοιχείων που αυτός χρειάζεται για αν είναι αποτελεσματικός φαίνεται πως είναι μια διαδικασία που ακόμα και ενήλικες δεν έχουν πετύχει (Whimbey, A. and Whimbey L. S. (1975). New York: Lawrence Erlbaum, Associates). Για τους μαθητές/τριες όμως οι μεταγνωστική σκέψη είναι απαραίτητη καθώς ενισχύουν την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και εφαρμογής της κατάλληλης στρατηγικής και αντιστρόφως.
6.     Προσπάθεια για ακρίβεια: Η προσπάθεια για ακρίβεια και τελειότητα συχνά ωθεί τους ανθρώπους σε έλεγχο, αξιολόγηση και αλλαγή προς το καλύτερο. Για αυτό το λόγο και είναι σημαντική ικανότητα για τους μαθητές/τριες. Μεταφέρει το ενδιαφέρον από την εκτέλεση μιας εργασίας στην δημιουργία κάτι ολοκληρωμένου και συντελεί σε καλύτερα αποτελέσματα και πιο επίμονους ανθρώπους, με υψηλότερους στόχους.
7.     Διερώτηση: Η επιλογή του κατάλληλου ερωτήματος αποτελεί  συνήθη δυσκολία τόσο σε ενήλικε όσο και σε παιδιά. Ο διαχωρισμός των δεδομένων και των στοιχείων που λείπουν και  η διατύπωση του σωστού ερωτήματος που θα οδηγήσει στα στοιχεία αυτά είναι ο ορισμός της συνήθειας της διερώτησης. Τα παιδιά σπανίως μπαίνουν στη διαδικασία αυτή και για αυτό καταλήγουν να αναζητούν στοιχεία που δεν χρειάζονται.  Η κατάκτηση της συνήθειας αυτής είναι η αρχή για το σχεδιασμό πορείας προς την επίλυση ενός προβλήματος.
8.     Εφαρμογή προϋπάρχουσας γνώση σε νέες καταστάσεις: Η συνήθεια αυτή περιλαμβάνει την αναζήτηση προηγούμενης γνώσης, την αξιολόγηση της ως χρήσιμή ή μη στη συγκεκριμένη περίσταση και έπειτα την εφαρμογή της. Δυστυχώς πολλοί μαθητές/τριες συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα και καταστάσεις σαν να είναι η πρώτη φορά αν και προσφάτους έχουν ασχοληθεί με σχεδόν ίδια. Η ικανότητα να μάθουν από προηγούμενες εμπειρίες και να ξαναχρησιμοποιήσουν τη γνώση αυτή είναι βασική μέθοδος ανάπτυξης τόσο στη σχολείο όσο και στην καθημερινότητα.
9.     Σκέψη και επικοινωνία με σαφήνεια και ακρίβεια: Πρόκειται για την ικανότητα να εκφράζεται κάποιος με σαφήνεια, χρησιμοποιώντας δόκιμους όρους, παραδείγματα και δίνοντας εξηγήσεις όπου αυτό χρειάζεται. Τόσο στο γραπτό όσο και στον προφορικό λόγο η αποφυγή γενικεύσεων, διαστρεβλώσεων και παραλείψεων χαρακτηρίζει μια καθαρή σκέψη η οποία είναι αποτέλεσμα ολοκληρωμένης άποψης, που έχει υποστεί κριτική επεξεργασία. Η απουσία ακρίβειας στο λόγο των μαθητών/τριών είναι ένδειξη επιφανειακής κατανόησης και απόψεων χωρίς βάσεις.
10.  Συλλογή δεδομένων με όλες τις αισθήσεις: Οι περισσότερες πληροφορίες που συλλέγουμε προέρχονται από τις αισθήσεις και είναι αυτές που κινητοποιούν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Δυστυχώς πολλοί μαθητές/τριες αρκούνται σε περιγραφές και δεν τολμούν να «δοκιμάσουν με τις αισθήσεις», να συμμετάσχουν σε καταστάσεις, γεγονός που περιορίζει κατά πολύ τα ερεθίσματα τους.
11.  Δημιουργία, φαντασία, καινοτομία: Η δημιουργικότητα δεν βρίσκεται στα γονίδια. Είναι μια διαρκής προσπάθεια για βελτίωση, εύρεση εναλλακτικής και μια άρνηση συμβιβασμού με την αποτυχία. Οι δημιουργικοί άνθρωποι συνήθως έχουν εσωτερικά κίνητρα και ανοιχτούς ορίζοντες, καθώς αφήνουν τα έργα τους ανοιχτά σε κριτικές των άλλων.
12.  Αντιμετωπίζοντας καταστάσεις με δέος και ενδιαφέρον: Το ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω μας αποτελεί το αρχικό κίνητρο για την γνώση και το «κυνήγι» της. Δυστυχώς πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας είναι «κλειστοί» στο ζήτημα της περαιτέρω μάθησης και θεωρούν συχνά τη γνώση άχρηστη. Η πιο χρήσιμη όμως γνώση προέρχεται με προσωπική αναζήτηση σε θέματα που προκαλούν δέος και ενδιαφέρον και η αναζήτηση αυτή συνοδεύεται από ευχαρίστηση. Το δέος αυτό μπορεί να αποτελέσει βασικό κίνητρο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
13.  Αναλαμβάνοντας ρίσκα με υπευθυνότητα: Πρόκειται για εκείνη την πλευρά του ανθρώπινου χαρακτήρα που δύσκολα συμβιβάζεται και επιθυμεί να αλλάξει τις καταστάσεις χωρίς να φοβάται την αποτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος. Σαφώς τα ρίσκα αυτά πρέπει να αξίζουν και να μην γίνονται χωρίς προηγούμενη σκέψη, ενώ και η εκτίμηση των εμποδίων είναι απαραίτητη. Η ανάπτυξη μιας τέτοιας συνήθειας από πλευράς των μαθητών/τριών είναι ευεργετικής σημασίας τόσο για την κριτική τους σκέψης όσο και για τη δημιουργικότητα και τη γενικότερη επιτυχία τους.
14.  Αίσθηση χιούμορ: Η αίσθηση του χιούμορ είναι γνωστή ένδειξη εξυπνάδας. Δείχνει ανθρώπους που έχουν δυνατότητα να κάνουν συσχετίσεις, προβλέψεις και να αλλάζουν τις αναλογίες για αν προκαλέσουν γέλιο. Το χιούμορ έχει θετικές επιδράσεις στην ψυχολογία των ανθρώπων, απελευθερώνει τη δημιουργικότητα και αποτελεί μέσο κοινωνικοποίησης αλλά και επικοινωνίας. Η δυνατότητα να κατανοούμε ποτέ μια κατάσταση είναι πραγματικά αστεία είναι σημαντική, ειδικά για τα παιδιά που συχνά κάνουν χιούμορ με στοιχεία όπως η διαφορετικότητα και οι δυσκολίες των άλλων. Το δημιουργικό χιούμορ αντιθέτως βοηθά να αναγνωρίζουμε τις εναλλακτικές.
15.  Αμοιβαία σκέψη: Πρόκειται για την εργασία σε ομάδες, την ανάπτυξη της συνεργατικότητας και του αισθήματος της αμοιβαιότητας. Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό και λειτουργεί καλύτερα και αποτελεσματικότερα, όταν συνεργάζεται με τους υπολοίπους, καθώς κανείς δεν έχει πάντα όλες εκείνες τις πληροφορίες για να κρίνει μια κατάσταση. Η συνεργασία απαιτεί δικαιολόγηση των απόψεων, εναλλαγή των οπτικών γωνιών, κατανόηση και ενσυναίσθηση, ενώ και η αποδοχή μιας απόφασης με την οποία κάποιο μέλος δεν είναι σύμφωνο αποτελεί ένα δύσκολο στοιχείο της διαδικασίας αυτής. Παρόλα αυτά, οι μαθητές/τριες σε καταστάσεις ομαδικής εργασίας αναπτύσσουν την κοινωνικότητα τους και τον αλτρουισμό, ανταλλάσουν απόψεις, μαθαίνουν να ακούν τους άλλους και να υποχωρούν για το καλό του συνόλου, συμμορφώνονται με κανόνες και τέλος ενισχύουν τις διοικητικές τους ικανότητες. Τα παιδιά πρέπει να μυούνται στην ομαδική εργασία, διότι μια τέτοια κατάσταση έχει ποικίλα οφέλη για αυτά και είναι πολύ κοντά σε αρκετά ρεαλιστικά περιβάλλοντα εργασίας.

16.  Με ανοιχτούς ορίζοντες προς τη συνεχιζόμενη μάθηση: Η συνήθεια αυτή αναδεικνύει την αξία της συνεχιζόμενης δια βίου μάθησης. Οι άνθρωποι, που την κατέχουν, είναι ανοικτοί σε νέα γνώση,  περήφανοι και ταπεινοί ταυτόχρονα να παραδεχθούν ότι δεν ξέρουν κάτι. Η επιλογή νέων στόχων και η επεξεργασία ποικίλων πληροφοριών ή η εφαρμογή διαφόρων στρατηγικών χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους αυτούς. Οι μαθητές/τριες μας πρέπει να αναγνωρίζουν την αξία της συνεχιζόμενης μάθησης, η οποία θα τους καθιστά ικανούς να παραμένουν ενεργά και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας, ειδικά στις συνεχώς αναπτυσσόμενες κοινωνίες, που ζούμε σήμερα.