Δευτέρα 1 Μαΐου 2017

6 ερωτήσεις που μπορείς να κάνεις στο παιδί σου γυρνώντας από το σχολείο!




Της Ευαγγελίας Φράγκου

Καθημερινά, 5 με 6 ώρες περίπου, στερείσαι το παιδί σου, καθώς εκείνο σε χαιρετά πηγαίνοντας στο σχολείο του, να συναντήσει τους φίλους του, να μάθει τρόπους συμπεριφοράς και να λάβει γνώσεις. Εκείνες τις ώρες, συνήθως, βρισκόσαστε στη δουλειά σας ή τακτοποιείτε εσωτερικές και εξωτερικές δουλειές του σπιτιού.

Αν το σκεφτούμε καλύτερα, δεν είναι και λίγες οι ώρες όπου το παιδί μας βρίσκεται σε άλλο περιβάλλον με διαφορετικούς παράγοντες αλληλεπίδρασης... Από τη μία είναι καλό γιατί απεξαρτοποιείται και μαθαίνει να λειτουργεί αυτόνομα, από την άλλη όμως, καλό θα ήταν, επιστρέφοντας το παιδί από το σχολείο του, να ασχοληθούμε μαζί του και να μάθουμε μέσα από τη συζήτηση, πως πέρασε την μέρα του, τι καινούριο είδε ή έμαθε, αν κάτι το δυσκόλεψε ή το στενοχώρησε κτλ.

Παρακάτω θα δείτε ορισμένες ερωτήσεις που μπορείτε να θέσετε στο παιδί σας, προκειμένου η συζήτηση μαζί του να μην είναι βαρετή, αλλά ενδιαφέρουσα!


-Πως ήταν η μέρα σου; Τι διαφορετικό έκανες σήμερα;
Ξεκινήστε με κάτι πιο γενικό και έπειτα οι ερωτήσεις σας μπορούν να γίνουν πιο συγκεκριμένες. Αρχικά, το παιδί ίσως απαντήσει αόριστα, αλλά στη πορεία θα θυμηθεί αν συνέβη κάτι σημαντικό ή διαφορετικό την σημερινή ημέρα και θα το μοιραστεί μαζί σας.

-Πως πέρασες σήμερα με τους φίλους σου;
Είναι μία ερώτηση κατά την οποία μπορούμε να μάθουμε πολλά πράγματα για τις σχέσεις του παιδιού μας στο σχολείο και τις διάφορες καταστάσεις που διαδραματίζονται σε αυτό. Άλλωστε είναι πιο εύκολο τα παιδιά να μιλάνε  για τους φίλους τους, παρά για τον εαυτό τους.

-Συνέβη κάτι συναρπαστικό αυτήν τη ημέρα;
Πολλά παιδιά ακούγοντας αυτήν την ερώτηση, ενθουσιάζονται και μιλάνε αβίαστα, ξεκινώντας, ίσως, από το πιο ασήμαντο και φτάνοντας στην πορεία σε κάτι όντως σημαντικό και συναρπαστικό (τουλάχιστον κατά τη δική τους άποψη). Έτσι μπορείτε να μάθετε τι ενθουσιάζει το παιδί σας και τι το αφήνει σχετικά αδιάφορο.

-Υπήρξε κάτι που δυσκολεύτηκες να κάνεις ή κάτι που σε στενοχώρησε;
Εδώ, το παιδί αναπολεί την πορεία της ημέρας του και εστιάζει σε μία πιθανόν δυσάρεστη στιγμή, όπου ένιωσε να μην τα καταφέρνει ικανοποιητικά ή ακόμα να στενοχωρήθηκε για κάτι που ειπώθηκε εναντίον του ή και για μια άσχημη συμπεριφορά. Ακόμη και αν δεν απαντήσει εύκολα σε αυτή την ερώτηση, επιμείνετε λίγο παραπάνω, ώστε να εξωτερικεύσει τα συναισθήματά του και να νιώσει καλύτερα.

-Με τι γέλασες σήμερα περισσότερο;
Σε αυτήν την φάση, ελαφρύνετε την ατμόσφαιρα και περιμένετε να ακούσετε τι βρίσκει ευχάριστο και όμορφα αστείο το παιδί σας. Με τι χαίρεται και τι το κάνει να διασκεδάζει. Σίγουρα η απάντηση θα έρθει αυθόρμητα και θα γελάσετε κι εσείς μαζί του!

-Χρειάζεσαι τη βοήθειά μου σε κάτι;
Κάπως έτσι μπορείτε να κλείσετε την όμορφη κουβέντα σας με το παιδί σας. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβει το παιδί ό,τι νοιάζεστε πραγματικά για εκείνο, το αγαπάτε και φυσικά θέλετε το καλύτερο γι' αυτό. Σημαντικό, επίσης, είναι να ξέρει ότι μπορεί να σας εμπιστεύεται χωρίς να φοβάται ότι θα το επικρίνετε σε ότι και αν κάνει.

Πλησιάστε τα παιδιά σας ακόμα πιο πολύ και μην ξεχνάτε ότι εκτός από φροντίδα, αγάπη και αγκαλιές, χρειάζονται επικοινωνία μαζί σας, ανταλλαγή συναισθημάτων και απόψεων! 


Φράγκου Ευαγγελία
 



Τετάρτη 5 Απριλίου 2017

ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

Δύο ομάδες παιδιών

Γράφουμε στον πίνακα (ή σε χαρτόνι) λέξεις που έχουν σχέση με το Πάσχα και 
και τοποθετούμε δίπλα σε κάθε λέξη την αντίστοιχη εικόνα



















 Τις διαβάζουμε με τα παιδιά, τις αναγνωρίζουμε, τις επεξεργαζόμαστε κτλ.
Απέναντι από τις ομάδες τοποθετούμε σε στεφάνια κάρτες με τα γράμματα της αλφαβήτου.
Γυρνούμε ανάποδα τον πίνακα ή τον κρύβουμε με ένα ύφασμα.
Ο/Η Νηπιαγωγός λέει μια απ’ τις  λέξεις του πίνακα και 2 παίχτες από κάθε ομάδα, τρέχουν στα στεφάνια, να βρουν και να φέρουν πίσω στην ομάδα τους, τις κάρτες με το αρχικό και το τελικό γράμμα της λέξης που ειπώθηκε.


Όποιος φτάσει πρώτος δίνει πόντο στην ομάδα του, αφού βέβαια γυρίσουμε, αποκαλύψουμε τον πίνακα και  τα παιδιά κάνουν μόνα τους τον έλεγχο ορθότητας.
Νικήτρια η ομάδα που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους.  

Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017

ΟΙ ΙΝΔΙΑΝΟΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ



Το τελευταίο καιρό ασχοληθήκαμε στο νηπιαγωγείο μας με τους ινδιάνους της Βόρειας Αμερικής και τον πολιτισμό τους.



Μιλήσαμε για τις συνήθειές τους, για τα σπίτια τους, για τα όπλα τους, για την τροφή τους……


Δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο τον κώδικα ηθικής των Ινδιάνων:

Κατασκευάσαμε τίπις και ινδιανάκια:




















Βρείτε εδώτα πατρόν για τα τίπις:
Πηγή: https://gr.pinterest.com/


Κάθε παιδί κατασκεύασε το καπέλο του και το προσωπικό του Τοτέμ, μακιγιαρίστηκαν την Τσικνοπέμπτη και χόρεψαν με ινδιάνικη μουσική.


Διαβάστε για τη σημασία των ζώων που απεικονίζονταν στα τοτέμ:


 Παρακολουθήσαμε την ταινία κινουμένων σχεδίων ΠΟΚΑΧΟΝΤΑΣ και μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για την εισβολή των Ευρωπαίων και την καταπάτηση των δικαιωμάτων των Iνδιάνων.
Δείτε onlineτις ταινίες ΠΟΚΑΧΟΝΤΑΣ 1και 2 εδώ.

Μια από τις δραστηριότητες που άρεσαν ιδιαίτερα στα παιδιά ήταν η κατασκευή ιστοριών με ινδιάνικα εικονογράμματα.
(Οι Ινδιάνοι είχαν αναπτύξει ένα τρόπο γραφής με εικονογράμματα)
Χρησιμοποιώντας τον παρακάτω πίνακα αναφοράς (Κάνοντας αναζήτηση : "american indian symbols" βρίσκουμε άφθονο υλικό)


και κινητές κάρτες τα παιδιά έφτιαχναν ιστορίες με δύο τρόπους:
Τοποθετούσα εγώ κάποιες κάρτες στη σειρά και εκείνα έφτιαχναν την ιστορία
ή
Ζωγράφιζαν εικονογράμματα, με όποια σειρά ήθελε ο καθένας, σε ατομικό φύλλο και μου υπαγόρευαν την ιστορία τους, την οποία και κατέγραφα.










Υπάρχει άφθονο σχετικό υλικό στο διαδίκτυο: φωτογραφίες, βίντεο, μουσική, τραγούδια ……

Παρακάτω θα βρείτε μερικές ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες:
http://www.taringa.net/post/imagenes/16682961/El-arte-de-Alfredo-Rodriguez.htmlκαταπληκτικές εικόνες, πίνακες (για παρατήρηση, συζήτηση, παζλ κτλ)
http://mrnussbaum.com/totem/ κατασκευή τοτέμ online
ιστοσελίδες με παραμύθια και ινδιάνικους μύθους:

Πρόταση:
Εκτυπώστε σε χρωματιστό χαρτί τα κομμάτια του Tagram και ενθαρρύνετε τα παιδιά να φτιάξουν Ινδιάνους













Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017

ΧΙΟΝΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΑΖΛ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

Για την γωνιά των μαθηματικών: Χιονάνθρωποι παζλ με συνδυασμούς αριθμών που έχουν άθροισμα 10.

Στόχος: Να κατανοήσουν τη σύνθεση του αριθμού 10



Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν τους χιονάνθρωπους, χρησιμοποιώντας κάρτες σώματος που έχουν άθροισμα 10 (όσο γράφει στο καπέλο του χιονάνθρωπου).

Μπορούν να κάνουν τους υπολογισμούς τους (ή τον έλεγχο ορθότητας) χρησιμοποιώντας καπάκια


ή αριθμογραμμή


ή πίνακα αναφοράς


Βρείτε εδώ τις κάρτες του παιχνιδιού.