Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ

«Τα χρώματα είναι τα πλήκτρα, τα μάτια είν’ η αρμονία
και η ψυχή είναι το πιάνο με τις χορδές του.
Ο καλλιτέχνης είναι το χέρι που παίζει τα’ όργανο
κι αγγίζοντας το ‘να ‘η τ’ άλλο πλήκτρο, δονεί την ψυχή.»
Βασίλι Καντίνσκι


Με την έλευση του Οκτωβρίου ήρθε στο νηπιαγωγείο μας και το Ουράνιο Τόξο μέσα από το τραγούδι «ΧΡΩΜΑΤΑ» της Μαίης Κοκκίδου (περιοδικό «Παράθυρο» τεύχος 59). Αυτό ήταν και η αφορμή για ν’ ασχοληθούμε με τη μελέτη του και την μελέτη των χρωμάτων γενικότερα.

Χρώματα ομορφαίνουν τη ζωή μας                   Κάτασπρο πέφτει χιόνι στο παγκάκι
Χρώματα όλα σε μια ζωγραφιά                        Ασημί το αστέρι τ’ ουρανού
Χρώματα στο μυαλό και στην ψυχή μας            Μαύρος γκρι ο καπνός από το τζάκι
Χρώματα και στου κλόουν τα μαλλιά.               Καφετιά γούνα έχει η αλεπού.

Κόκκινο πορτοκαλί                                        Κόκκινο πορτοκαλί
Κίτρινο και λαχανί                                         Κίτρινο και λαχανί
Τυρκουάζ και μπλε και μωβ                           Τυρκουάζ και μπλε και μωβ
Στο ουράνιο τόξο!                                          Στο ουράνιο τόξο!

Κίτρινη λαμπυρίζει η ηλιαχτίδα                       Ροζ γλυκό στης γατούλας τη μυτούλα
Βυσσινί στο  ποτήρι το κρασί                          Σμαραγδί το πετράδι στο βραχιόλι
Μωβ χρυσές πιτσιλιές η πεταλούδα                Θαλλασί το σαλόνι των ψαριών
Μωβ χρυσοί στο αμπέλι οι καρποί                   Κόκκινο της μαμάς μου το κραγιόν.

Κόκκινο πορτοκαλί                                        Κόκκινο πορτοκαλί
Κίτρινο και λαχανί                                         Κίτρινο και λαχανί
Τυρκουάζ και μπλε και μωβ                           Τυρκουάζ και μπλε και μωβ
Στο ουράνιο τόξο!                                         Στο ουράνιο τόξο!

Εξηγήσαμε τι είναι τα χρώματα: φωτεινά κύματα που μπορούμε να δούμε και που βρίσκονται: στο φως. Με ένα ποτήρι νερό και ένα φακό κάναμε πείραμα για να φτιάξουμε ένα ουράνιο τόξο και να εξηγήσουμε το φαινόμενο της διάθλασης.
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:
Ενώ συνήθως φαίνεται σαν μια αψίδα χρωμάτων, το ουράνιο τόξο είναι ένα πολύχρωμο οπτικό και μετεωρολογικό φαινόμενο, κατά το οποίο εμφανίζεται το φάσμα των χρωμάτων που συνθέτουν το ορατό φως στον ουρανό. Το φαινόμενο εμφανίζεται όταν οι ακτίνες του ήλιου  πέφτουν πάνω σε σταγονίδια βροχής στην ατμόσφαιρα της Γης και αποτελεί ένα παράδειγμα διάθλασης μετά από ανάκλαση. Το κάθε χρώμα (δηλαδή κάθε μήκος κύματος) διαθλάται υπό διαφορετική γωνία μέσα στα σταγονίδια (που δρουν σαν μικρά πρίσματα), παθαίνει διαφορετική εκτροπή και έτσι το ορατό λευκό φως αναλύεται στα διάφορα χρώματα που το συνθέτουν, δηλαδή στο φάσμα του.

Για να το εξηγήσουμε χρησιμοποιήσαμε μπάλες που φεύγουν όλες μαζί από μία αγκαλιά (το φως) και αφού χτυπούν στο πάτωμα αναπηδούν σε διαφορετικές διευθύνσεις.
Παρακολουθήσαμε και σχετικά βιντεάκια.


Μιλήσαμε για τους μύθους που σχετίζονται με το ουράνιο τόξο: μύθος της Ίριδας, μύθος θησαυρού στο τέλος του ουράνιου τόξου κτλ. ( βλ. σχετικά εδώ) και τους ζωγραφίσαμε.




Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα το ουράνιο τόξο, όπως τον πίνακα του Ρούμπενς « τοπίο με ουράνιο τόξο»

 Φτιάξαμε μια απλή μα όμορφη κατασκευή


Γνωρίσαμε τα βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε) αλλά δημιουργήσαμε και τα μαγικά παράγωγα ( πράσινο, πορτοκαλί, μωβ). Κρατήσαμε σημειώσεις και φτιάξαμε τα χρωμοζουζούνια που έκτοτε τα χρησιμοποιούμε ως πίνακα αναφοράς για τις μίξεις των χρωμάτων.

Δημιουργήσαμε βέβαια και αποχρώσεις διάφορων χρωμάτων.
Εκτός από τα χρώματα μπλέξαμε και λέξεις και φτιάξαμε καινούριες όπως μαύρο και άσπρο ασπρόμαυρο, κίτρινο και κόκκινο κιτρινοκόκκινο κτλ.
Γνωρίσαμε κι άλλες λέξεις όπως έγχρωμο, άχρωμο, παρδαλό, πολύχρωμο κτλ

Διαβάσαμε και παίξαμε  το παραμύθι: « Ο μάγος των επτά χρωμάτων» (μπορείτε να το βρείτε εδώ). Οι εικόνες του παραμυθιού, σε καρτέλες, σκορπίστηκαν στο πάτωμα. Εγώ διάβαζα το παραμύθι και τα παιδιά έβρισκαν την εικόνα που αντιστοιχούσε κάθε φορά στο κείμενο και την τοποθετούσαν στη σειρά. Στη συνέχεια με τη βοήθεια των εικόνων επιχειρήσαμε να αναδιηγηθούμε το παραμύθι.
Παίξαμε κι άλλα παιχνίδια με αυτές της εικόνες όπως για παράδειγμα: ένα παιδί έφευγε για λίγο από την ομάδα και οι υπόλοιποι έκρυβαν μια εικόνα του παραμυθιού ή άλλαζαν την σειρά των εικόνων. Το παιδί που έπαιζε, επέστρεφε και έπρεπε είτε να βρει ποια εικόνα έλλειπε, είτε να βάλλει τις εικόνες που είχαν μπερδευτεί στη σωστή σειρά.

Ομαδοποιήσαμε σε στήλες ή γραμμές κάρτες χρωματιστών πραγμάτων.



Παίξαμε και πολλά ψυχοκινητικά παιχνίδια:

1.Η εμψυχώτρια κρατά στα χέρια της 3 πανιά στα βασικά χρώματα: κίτρινο, κόκκινο, μπλε. Τα παιδιά χορεύουν στο χώρο με τη συνοδεία εύθυμης μουσικής. Κατά διαστήματα η εμψυχώτρια σηκώνει και ανεμίζει κάποιο από τα πανιά και τα παιδιά πρέπει να συνεχίσουν το χορό τους, αλλά με την κίνηση που αντιστοιχεί στο κάθε χρώμα: κίτρινο: κίνηση στις μύτες των ποδιών, κόκκινο: κίνηση με μεγάλα βήματα, μπλε: κίνηση με τα χέρια ψηλά.
Συνεχίζουν με τον ίδιο τρόπο μόνο που τώρα κάθε φορά που η εμψυχώτρια σηκώνει ένα πανί υπάρχει και ΣΤΟΠ της μουσικής και τα παιδιά πρέπει γρήγορα να αγγίξουν ένα αντικείμενο ή ένα σημείο στην τάξη με το αντίστοιχο χρώμα. Όποιος το κάνει τελευταίος χάνει και βγαίνει από το παιχνίδι.
Κάποια στιγμή η εμψυχώτρια μπορεί να σηκώσει ταυτόχρονα 2 πανιά και τότε τα παιδιά πρέπει να ακουμπήσουν το αντίστοιχο χρώμα μίξης π. χ. αν σηκώσει κόκκινο και κίτρινο, τα παιδιά πρέπει ν’ αγγίξουν κάτι πορτοκαλί.
Στο τέλος μένουν 3 παιδιά νικητές που γίνονται οι μάγοι των χρωμάτων. Αυτοί παίρνουν από ένα πανί-χρώμα της αρεσκείας τους και χορεύοντας με αυτό περνούν από τα παιδιά που είχαν χάσει στο προηγούμενο παιχνίδι, και που τώρα είναι αγάλματα, τα ακουμπούν με το μαγικό πανί τους, τα ξεμαγεύουν και τα παίρνουν στην ομάδα τους. Έτσι δημιουργούνται 3 ομάδες. Κάθε ομάδα χορεύει με το πανί της από πάνω τους, με το πανί χαμηλά, γρήγορα, αργά, γύρω από το πανί. Ένας από κάθε ομάδα προτείνει ένα παράξενο τρόπο κίνησης και οι άλλοι τον μιμούνται. Ο χορός των χρωμάτων συνεχίζεται και στο σύνθημα (χτύπημα του ταμπουρίνο) οι ομάδες αλλάζουν πανί και κίνηση: π.χ. Οι μπλε ομάδα πηγαίνει γύρω από το κίτρινο πανί και κινούνται με την παράξενη κίνηση που είχε προτείνει το παιδί της κίτρινης ομάδας. Στο τέλος, και όταν κάθε ομάδα βρίσκεται γύρω από το αρχικό πανί της, η μουσική χαμηλώνει και τα παιδιά ξαπλώνουν πάνω στο πανί τους, χαλαρώνουν και σκέφτονται όλα αυτά που παίξαμε. Ύστερα σηκώνονται σιγά σιγά και κάθε ομάδα λέει κάτι που έχει το χρώμα της π. χ. ήλιος, μήλο, θάλασσα και προσπαθούν να φτιάξουν μια ιστορία με αυτά, την οποία θα την διηγηθούν ή θα την παρουσιάσουν με δραματοποίηση στις άλλες ομάδες ή θα την ζωγραφίσουν.


2. ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΑΙ ΜΠΛΕ
Σχηματίζονται δύο ομάδες, οι οποίες τοποθετούνται πίσω από μία γραμμή, η μία απέναντι από την άλλη. Ο/Η παιδαγωγός κρατάει σε κάθε χέρι ένα μαντήλι. Από την αρχή διευκρινίζουμε σε ποιον τρόπο μετακίνησης αντιστοιχεί το κάθε μαντήλι ( π.χ. κόκκινο- περπάτημα, μπλε- βάδιση στα τέσσερα). Τα παιδιά μετακινούνται γρήγορα, ανάλογα με το ποιο μαντήλι σηκώνει ο/η παιδαγωγός, προς την απέναντι μεριά. Νικήτρια είναι η ομάδα που βρίσκεται πρώτη, πίσω από την απέναντι γραμμή.
3. Η ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΗ ΜΑΚΑΡΟΝΑΔΑ
Σε λεκανίτσα έχουμε χρωματιστά κορδόνια (χερούλια από χαρτοσακούλες δώρων) δύο για κάθε χρώμα. Τα κορδόνια στο σύνολό τους είναι όσα τα παιδιά που θα παίξουν. Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες που στέκονται αντικριστά σε απόσταση περίπου δέκα μέτρων. Σε κάθε παιδί της 1ης ομάδας αντιστοιχεί ένα χρώμα και το ίδιο αντιστοιχεί και στο παιδί της 2ης ομάδας που βρίσκεται απέναντί του. Στο κέντρο της απόστασης μεταξύ των ομάδων τοποθετείται η λεκανίτσα με τα κορδόνια ανακατεμένα ( η χρωματιστή μακαρονάδα). Όταν η νηπιαγωγός φωνάζει π.χ. κόκκινο, τα παιδιά στα οποία αντιστοιχεί αυτό το χρώμα πρέπει να τρέξουν, να βρουν το σωστό «μακαρόνι», να το ξεμπερδέψουν από τα άλλα, να το πάρουν και να γυρίσουν στην ομάδα τους. Όποιος παίχτης γυρίσει πρώτος δίνει πόντο στην ομάδα του. Όποια ομάδα συγκεντρώσει πρώτη 10 πόντους είναι η νικήτρια.
4. Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ
Χώρος διεξαγωγής παιχνιδιού: Εξωτερικός ή μεγάλη αίθουσα στην οποία τραβάτε δύο γραμμές που απέχουν περίπου 10 μέτρα η μία από την άλλη.
Διαδικασία: Ένα παιδί είναι ο βασιλιάς (μπορείτε να του βάλετε ένα στέμμα). Γυρνάει την πλάτη του στα άλλα παιδιά μπροστά από μία γραμμή που συμβολίζει τον πύργο ( εμείς τη γραμμή αυτή την ορίσαμε με κώνους). Τα άλλα παιδιά θέλουν να μπουν στον πύργο του. Στέκονται στη άλλη γραμμή περίπου 10 μ. από τον βασιλιά.
Τα παιδιά ξεκινούν μ’ αυτή τη φράση: «Μεγαλειότατε μπορούμε να μπούμε στον πύργο;» Ο βασιλιάς απαντά: « Όχι, εκτός κι αν έχετε κόκκινο επάνω σας» (για παράδειγμα). Εκείνη τη στιγμή ο βασιλιάς γυρίζει και τα παιδιά που έχουν αυτό το χρώμα τρέχουν για να μπουν στον πύργο (πίσω από την γραμμή, τους κώνους). Ο βασιλιάς πρέπει να τα εμποδίσει αγγίζοντάς τα. Αυτός που θα φτάσει στον πύργο πρώτος χωρίς να τον έχει ακουμπήσει ο βασιλιάς, γίνεται βασιλιάς με τη σειρά του

(η ιδέα είναι από το βιβλίο: «1001 δραστηριότητες για τα νηπιαγωγεία» ΜΠΕΡΝΑΤΕΤ ΤΕΛΕ-ΛΙΖΙΕ ΒΑΛΕΡΙ ΜΠΑΡΤ Εκδ. Μεταίχμιο

Διαβάσαμε το παραμύθι: «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας» εκδ. Πατάκη και με αφορμή αυτό χρωματίσαμε σε ομάδες αφίσες με τον Έλμερ, με την χρήση ζαριού. Έτσι τα παιδιά ενθαρρύνονταν να κάνουν ταύτιση συμβόλου – ποσότητας.
Λύσαμε επίσης την ακροστιχίδα του Έλμερ


Φτιάξαμε γράφημα με το αγαπημένο μας χρώμα και το επεξεργαστήκαμε.

Τα παιδιά ήρθαν αντιμέτωπα με την παρακάτω κατάσταση προβληματισμού, καλέστηκαν να κρατήσουν σημειώσεις με όποιο τρόπο μπορούσαν και να δώσουν λύση:
Ο Σωκράτης και η Ελένη είναι στο σχολείο τους. Σήμερα θέλησαν να ζωγραφίσουν.
Ο Σωκράτης αποφάσισε να ζωγραφίσει ένα βυθό. Έβαλε σκούρο πράσινο για τα φύκια, πορτοκαλί για τα κοράλλια, γκρι για τα ψάρια και σκούρο μπλε για το νερό της θάλασσας.
Η Ελένη αποφάσισε να ζωγραφίσει ένα χωριό. Έβαλε μπλε για τα σπίτια, ροζ για τις σκεπές τους, γαλανό για τον ουρανό, κίτρινο για τον ήλιο και ανοιχτό πράσινο για το χορτάρι.
Ποιο από τα δυο παιδιά νομίζετε ότι χρησιμοποίησε περισσότερα χρώματα στη ζωγραφιά του και πόσα περισσότερα από το άλλο;
( Μαθηματικές έννοιες που εμπλέκονται στο πρόβλημα και που διαισθητικά επιχειρούμε να κατανοήσουν τα παιδιά: 5›4 και 5-4=1. Επίσης απομόνωση και καταγραφή δεδομένων)
Όπως ήταν αναμενόμενο οι σημειώσεις των παιδιών ήταν ποικίλες και όλες ενδιαφέρουσες.
Ενδεικτικά:


Στο τέλος παρουσίασε καθένας την εργασία του στην ομάδα και εξήγησε τον τρόπο που δούλεψε.
 Εικονογραφήσαμε το τραγούδι, το οποίο στάθηκε αφορμή για όλο το πρόγραμμα και φτιάξαμε μια αφίσα (ομαδική εργασία) μ’ αυτό.
Στις παρακάτω ιστοσελίδες μπορείτε να βρείτε και να εκτυπώσετε 2 πολύ ωραία
επιτραπέζια παιχνίδια με το ουράνιο τόξο.
Επίσης στην παρακάτω ιστοσελίδα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε onlineένα όμορφο παραμύθι: «Ένα ουράνιο τόξο μαλλιά κουβάρια»

Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2014

Μαθαίνω το όνομά μου

Ένα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνουν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο είναι ν’ αναγνωρίζουν και να γράφουν το όνομά τους.
Εμείς για το σκοπό αυτό, αφού φτιάξαμε πίνακα αναφοράς με τις φωτογραφίες και τα ονόματα των παιδιών,
φτιάξαμε και κινητά καρτελάκια με τα ονόματα των παιδιών, τα οποία τα παιδιά τα χρησιμοποιούν για το παρουσιολόγιο και για τον πίνακα: «Που θα παίξω σήμερα;». Και άλλα κινητά καρτελάκια με το όνομά τους γραμμένο από την μια με πεζά και από την άλλη με κεφαλαία, για να αντιγράφουν το όνομά τους στις εργασίες τους, αλλά και για να βρίσκουν τα συρταράκι τους με τη διαδικασία της ταύτισης.
Μετρήσαμε τα γράμματα του κάθε ονόματος και τοποθετήσαμε τα καρτελάκια κάτω από τον σωστό αριθμό. Ύστερα συγκρίναμε τις στήλες που δημιουργήθηκαν και διαπιστώσαμε ποια απ’ αυτές έχει τα περισσότερα ονόματα, ποια τα λιγότερα κτλ.




Βρήκαν και μέτρησαν επίσης τα ονόματα των φίλων που έχουν το ίδιο αρχικό.
Τα παιδιά αναγνώρισαν το όνομα τους και το χρωμάτισαν σε φύλλο εργασίας.
Αφού διαπίστωσαν ότι και στην περίπτωση των πεζών και σ’ αυτή των κεφαλαίων το αρχικό είναι πάντα κεφαλαίο, το έφτιαξαν με πλαστελίνη.

Ψάξανε να βρούνε τα γράμματα που έχει το όνομά τους και το ανασυνέθεσαν συμβουλευόμενα το καρτελάκι τους.

Και φυσικά μετά ζωγράφισαν και τον εαυτό τους.


 Παίξαμε ένα παιχνίδιγια ν’ αρχίσουμε ν’ αναγνωρίζουμε και τα ονόματα των φίλων μας: Τα παιδιά ήταν χωρισμένα σε 2 ομάδες, που στέκονταν αντικριστά, σε κάποια απόσταση η μια από την άλλη και είχαν στη διάθεσή τους από ένα στεφάνι. Στο κέντρο της απόστασης αυτής σκορπίστηκαν τα καρτελάκια με τα ονόματα. Με το σύνθημα έπρεπε η κάθε ομάδα να βρει και να συλλέξει στο στεφάνι της τα καρτελάκια με τα ονόματα των παιδιών της αντίπαλης ομάδας. Νικήτρια η ομάδα που θα τα κατάφερνε πρώτη.





Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

«Κάθε αρχή και δύσκολη», αλλά και κάθε αρχή και ένα βήμα προόδου.
Προσπαθώντας να αντιστρέψουμε τα αρνητικά συναισθήματα, όπως το άγχος, την αμηχανία και την αγωνία, που φυσιολογικά συνοδεύουν κάθε τι καινούριο και που αισθανόμαστε κι εμείς στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς (περισσότερο εγώ, αλλά και τα παιδιά που έρχονται σε επαφή όχι μόνο με καινούριο περιβάλλον, καινούρια ομάδα, καινούρια κυρία αλλά και με την συστηματική εκπαίδευση), σε θετικά, δηλαδή σε συναισθήματα χαράς , διασκέδασης  και φιλίας:

Γνωρίσαμε πρώτα τον χώρο μας και τα παιχνίδια μας




Γνωριστήκαμε μεταξύ μας, παίζοντας παιχνίδια γνωριμίας


Ένα απ΄αυτά: Τα παιδιά φτιάχνουν ένα κύκλο. Περπατούν στον κύκλο στο ρυθμό που δίνει η εμψυχώτρια χτυπώντας ένα ταμπουρίνο. Η ομάδα κινείται στο ρυθμό(αργά-γρήγορα) και με ένα δυνατό χτύπημα του ταμπουρίνου γυρίζει ανάποδα. Τα παιδιά, σε κάθε δυνατό χτύπημα του ταμπουρίνου, κινούνται προς την αντίθετη φορά του κύκλου, ακολουθώντας πάντα το ρυθμό.
Κλείνουν για λίγο τα μάτια και η εμψυχώτρια τοποθετεί στο κέντρο του κύκλου ένα μαντήλι. Κάθε παιδί που νιώθει ένα άγγιγμα από την εμψυχώτρια, πηγαίνει στο κέντρο του κύκλου, «φοράει» όπως θέλει το μαντήλι,  λέει το όνομά του δυνατά και γυρίζοντας γύρω γύρω, προσθέτει και κάτι που του αρέσει ή που δεν του αρέσει προσπαθώντας να μην επαναλάβει κάτι που έχει ήδη ειπωθεί. Η ομάδα επιβραβεύει κάθε φορά μ΄ένα δυνατό χειροκρότημα κάθε μέλος που παρουσιάζεται.
Πηγή: ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Τεύχος 77

Ζωγραφίσαμε

Παρουσιάσαμε τις ζωγραφιές μας, τις σχολιάσαμε και ψηφίσαμε ποια μας άρεσε περισσότερο ( για ψήφους χρησιμοποιήσαμε καπάκια και έτσι κάναμε και τα μαθηματικά μας μετρώντας τα και διαπιστώνοντας ποια ζωγραφιά είχε τα περισσότερα, ποια τα λιγότερα κ.τ.λ)

Αρχίσαμε ν’ αναγνωρίζουμε το όνομά μας και να το χρησιμοποιούμε στο παρουσιολόγιο και στον πίνακα με τις γωνιές. Ξεκινήσαμε να το γράφουμε κιόλας.

Το φύλλο εργασίας που χρησιμοποιήθηκε:

Πηγή:http://dreamkindergarten.blogspot.gr/

Ξεκινήσαμε τις καθημερινές ρουτίνες όπως να φτιάχνουμε και να διαβάζουμε το ημερολόγιο, τον καιρό κ.τ.λ., ακούσαμε παραμύθια, παίξαμε στην αυλή και πολλά άλλα.
Αλλά κυρίως αρχίσαμε να συνεργαζόμαστε και να βοηθάμε ο ένας τον άλλο!

Τα πήγαμε πολύ καλά! Συνεχίζουμε με όρεξη για μια δημιουργική και χαρούμενη χρονιά!




Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Τι μαθαίνει το μικρό παιδί με τις δραστηριότητες μέσα στη σχολική τάξη. Η αξία του ελεύθερου παιχνιδιού. Ο παιδαγωγικός ρόλος του Νηπιαγωγείου.






ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΧΤΙΖΕΙ ΜΕ ΤΑ ΤΟΥΒΛΑΚΙΑ
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να δημιουργήσει αυτά που σκέφτεται.
·         Νιώθει την ικανοποίηση ότι μπορεί να κάνει κάτι.
·         Μαθαίνει για τα μεγέθη, τις μορφές, τα βάρη και τις ισορροπίες, το ύψος και το βάθος, το τραχύ και το λείο.
·         Ασκεί το σώμα του.
·         Μαθαίνει να παίζει με τους άλλους, να συνεργάζεται και να σέβεται τους συμμαθητές του.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙ
·         Η ζωγραφική είναι ένα απ’ τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα που κάνει στο σχολείο και μπορεί
να απολαύσει. Η διαδικασία που περνά καθώς ζωγραφίζει είναι περισσότερο σημαντική από το να παίζει οποιοδήποτε έτοιμο παιχνίδι. Είναι απαραίτητο το παιδί να ζωγραφίζει σε αυτό το στάδιο της ανάπτυξής του.
·         Μαθαίνει τα χρώματα και πως μπορεί να τα χρησιμοποιήσει.
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί και ν’ αποτυπώνει τη φαντασία του καθώς μεταφέρει τις ιδέες του στο χαρτί.
·         Ικανοποιείται συναισθηματικά γιατί μπορεί να εκφράσει αυτά που νοιώθει.
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί τους μύες των χεριών του ( οπτικοκινητικός συντονισμός) για να χειριστεί τα εργαλεία της ζωγραφικής ( πινέλα, μαρκαδόρος, δαχτυλομπογιές).
·         Μαθαίνει να κάνει τις επιλογές του και ν’ αποφασίζει τι θέλει να ζωγραφίσει και πως θα το κάνει.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΠΑΙΖΕΙ ΣΤΗ ΑΥΛΗ (Η ΣΕ ΠΑΡΚΑ ΜΕ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ) ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
·        Μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί το σώμα του αποτελεσματικά.
·        Χαίρεται στην επίτευξη μιας ικανότητας.
·        Διασκεδάζει και χαλαρώνει μέσα από την σωματική μετακίνηση.
·        Μαθαίνει τους περιορισμούς του σώματός του.
·        Μαθαίνει να κινείται με ασφάλεια και προσοχή.
·        Μαθαίνει να απολαμβάνει εκ περιτροπής και να μοιράζεται ένα κομμάτι της παιδικής χαράς.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΠΑΙΖΕΙ ΣΤΗΝ ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟΥ
·        Μαθαίνει να ξεχωρίζει τους οικογενειακούς ρόλους (μαμά, μπαμπάς, παιδί).
·        Καταλαβαίνει πως νοιώθει κάποιος αναλαμβάνοντας ρόλους στο συμβολικό παιχνίδι.
·        Μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί τη φαντασία του.
·        Μαθαίνει να συνεργάζεται με τα άλλα παιδιά.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΙ ΕΝΑ « ΔΩΡΟ» ΑΠΟ ΧΑΡΤΙ ΚΑ ΚΟΛΛΑ.
·        Μαθαίνει να κάνει πράγματα για τους άλλους.
·        Μαθαίνει να χρησιμοποιεί διάφορα υλικά ( όπως το ψαλίδι και την κόλλα).
·        Μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να κατασκευάσει αυτό που έχει στο μυαλό του. Το προϊόν που θα παράγει, ακόμη κι αν μείνει μισοτελειωμένο έχει σημασία για το παιδί.
·        Μαθαίνει τις μορφές, τα μεγέθη, τα χρώματα, τα υλικά και τη σύστασή τους.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΠΑΙΖΕΙ ΜΕ ΤΗ ΑΜΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΡΟ
·         Βρίσκει απολαυστικό και κατευναστικό το να βάζει τα χέρια του μέσα στην άμμο ή να κρύβει αντικείμενα ή να χύνει νερό μέσα και έξω από τα φλιτζάνια.
·         Μπορεί να χαλαρώσει με την χρήση αυτών των μέσων και να εστιάσει την προσοχή του σε ένα στόχο.
·         Έχει την ευκαιρία να παίξει μόνο του και να μη νοιώθει αναγκασμένο να ανταγωνιστεί με άλλα παιδιά όπως συμβαίνει σε άλλες δραστηριότητες. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για ένα παιδί που δυσκολεύεται να συναναστραφεί και να συνεργαστεί με τους άλλους.
·         Έχει μια μεγάλη ευκαιρία να μάθει το μέγεθος και τη μέτρηση καθώς πειραματίζεται μετρώντας με κουτιά, μεζούρες και διαφορετικού είδους δοχεία.
·         Μαθαίνει ποια αντικείμενα επιπλέουν στο νερό και ποια βυθίζονται.
·         Δεν έχει στόχο να παράγει κάποιο τελικό προϊόν ή έργο και έτσι μπορεί να χαλαρώσει και να απολαύσει ένα δημιουργικό παιχνίδι.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΖΛ
·         Έχει την ευκαιρία να εργαστεί μόνο του ή μαζί με άλλα παιδιά.
·         Νοιώθει ικανοποίηση όταν ολοκληρώνει ένα πάζλ και έτσι οικοδομεί και τονώνει την αυτοπεποίθησή του.
·         Έχει την ευκαιρία να βελτιώσει τον οπτικοκινητικό συντονισμό του ( συντονισμό ματιού- χεριού).
·         Ασκεί την παρατηρητικότητά του.
·         Τις δεξιότητες που μαθαίνει κατά την ενασχόλησή του με τα πάζλ θα τις χρησιμοποιήσει αργότερα όταν μάθει να διαβάζει: συνδυάζοντας γράμματα με ήχους, θα φτιάχνει λέξεις με τα γράμματα και θα δημιουργεί ιστορίες με τις λέξεις.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΑΚΟΥΕΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ Ή ΞΕΦΥΛΛΙΖΕΙ ΚΑΙ «ΔΙΑΒΑΖΕΙ» ΒΙΒΛΙΑ
·         Μαθαίνει να ακούει.
·         Βελτιώνει το λεξιλόγιό του ακούγοντας καινούριες λέξεις καθώς του διαβάζουν μια ιστορία.
·         Μαθαίνει να απολαμβάνει τα βιβλία και την ανάγνωση.
·         Μαθαίνει να σέβεται και να εκτιμά το βιβλίο.
·         Ενεργοποιείται η σκέψη του και η φαντασία του.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ
·         Μαθαίνει ν’ ακολουθεί οδηγίες.
·         Υποκινεί και χρησιμοποιεί και τις πέντε αισθήσεις του (ακοή, όραση, όσφρηση, αφή, γεύση).
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί διάφορα εργαλεία της κουζίνας και ν’ αναγνωρίζει διαφορετικά είδη τροφίμων.
·         Μαθαίνει να ελέγχει τους μύες των χεριών του χρησιμοποιώντας τον εξοπλισμό και τα εργαλεία της κουζίνας.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΑΚΟΥΕΙ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΤΡΑΓΟΥΔΑ Ή ΧΟΡΕΥΕΙ
·         Μαθαίνει ν’ ακούει και να εκτιμά τη μουσική από διαφορετικές χώρες και άλλους πολιτισμούς.
·         Εξοικειώνεται με την έννοια του χρόνου μέσα από τα μουσικά χρονικά διαστήματα.
·         Μαθαίνει να εκφράζει τις ιδέες του.
·         Αυξάνει το λεξιλόγιό του.
·         Ικανοποιείται συμμετέχοντας σε μια δραστηριότητα που του αρέσει και είναι φυσική δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα είναι και γλώσσα, μαθηματικά, κοινωνική συνεργασία, γυμναστική.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΠΟΛΥΠΟΙΚΙΛΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
·         Ερευνά καινούριες έννοιες, αποκτά και μαθαίνει να χρησιμοποιεί δεξιότητες καθημερινής πρακτικής και ενισχύει τις δεξιότητες που κατέχει ήδη.
·         Ανακαλύπτει και κατανοεί τη χρήση των μηχανών.
·         Μαθαίνει να ταξινομεί, να προβλέπει, να επιλύει προβλήματα, να συνεργάζεται, να ερευνά, να ανακαλύπτει και να αναλύει αποτελέσματα.
·         Ενισχύει τη γνώση του για τον κόσμο χρησιμοποιώντας τα πραγματικά αντικείμενα μέσα σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και ανακαλύπτοντας τις ιδιότητες τους.
·         Μαθαίνει πώς να μαθαίνει.
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ
·         Μαθαίνει πως λειτουργούν οι μηχανές και πως μπορούν να μας βοηθήσουν να μάθουμε περισσότερα πράγματα.
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί σωστά τον υπολογιστή για τη δική του ασφάλεια και προφύλαξη αλλά και για την προστασία της συσκευής.
·         Αντιλαμβάνεται ότι ο υπολογιστής είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που μας βοηθάει στην εργασία μας.
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί διάφορα λογισμικά για να ερευνήσει και ν’ ανακαλύψει.
·         Μαθαίνει να χρησιμοποιεί τα βασικά εργαλεία του υπολογιστή (πληκτρολόγιο, ποντίκι… )
ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΠΑΙΖΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΚΟΥΚΛΕΣ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟΥ
·         Μπορεί να εκφράσει με λέξεις όλα όσα αισθάνεται.
·         Μπορεί να καταλάβει τα συναισθήματα των άλλων.
·         Ασκείται στο παιχνίδι ρόλων και βρίσκει λύσεις σε καταστάσεις που το δυσκολεύουν, το αγχώνουν, το ενοχλούν.
·         Ασκεί και βελτιώνει τη φαντασία του.
·         Μαθαίνει να εκφράζεται με διάφορους τρόπους και βελτιώνει τον προφορικό του λόγο.

Το Νηπιαγωγείο είναι το πρώτο σχολείο του παιδιού σας. Μέσα από την ελεύθερη ενασχόλησή του στις γωνιές του Νηπιαγωγείου και μέσα από τις οργανωμένες δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχει έχει την ευκαιρία να χαρεί, να διασκεδάσει, να μάθει να συνεργάζεται και να σέβεται τους άλλους, ν’ αποκτήσει γνώσεις και δεξιότητες που θα το βοηθήσουν σ’ όλη την υπόλοιπη ζωή του και να αναπτύξει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.

Σας εύχομαι καλή σχολική χρονιά.