Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Με τις πολύχρωμες πεταλούδες γνωρίζουμε την μαγική Συμμετρία!


Με αφορμή τις συζητήσεις μας για την Άνοιξη αποφασίσαμε να μιλήσουμε για τις πεταλούδες, αλλά και να φτιάξουμε διακοσμητικές πεταλούδες. Έδειξα στα παιδιά το πατρόν για την κατασκευή και στη συνέχεια το δίπλωσα στη μέση. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι τα δυο μισά «ήταν ίδια» (ταυτίζοταν). Μιλήσαμε για το μισό και το ολόκληρο (δύο μισά κάνουν ένα ολόκληρο κτλ) και τους ανακοίνωσα ότι την γραμμή που χωρίζει το πατρόν της πεταλούδας σε δύο ίδια μισά την ονομάζουμε άξονα συμμετρίας.
Έτσι έγινε η αρχή της γνωριμίας μας με την «μαγική συμμετρία», βασική έννοια των μαθηματικών και όχι μόνο (συμμετρία στη γλώσσα, συμμετρία στην μουσική κτλ.)

Στη συνέχεια τα ρώτησα αν γνωρίζουν άλλα σχήματα που μπορούν να χωριστούν σε δύο ίδια μισά και τα παιδιά απάντησαν: ορθογώνιο, ρόμβος, τετράγωνο, κύκλος, καρδιά. Τους έδωσα αυτά τα σχήματα σε χαρτί και τους ζήτησα να τα διπλώσουν στη ακριβώς στην μέση με όσους τρόπους μπορούν. Τα παιδιά πειραματίστηκαν μ’ αυτά και διαπίστωσαν ότι κάποια σχήματα έχουν περισσότερους από έναν άξονες συμμετρίας.
Μετά τα ρώτησα που νομίζουν ότι υπάρχει συμμετρία πάνω μας, στα ρούχα μας κτλ. Τα παιδιά έκαναν εύστοχες παρατηρήσεις που αφορούσαν τα παπούτσια , σχέδια πάνω σε μπλουζάκια κτλ και τέλος τα γυαλιά ενός νηπίου. Η τελευταία παρατήρηση τα οδήγησε στη διαπίστωση ότι και τα μάτια μας είναι συμμετρικά, και τα αυτιά μας και τελικά όλο το σώμα μας. Χωρίστηκαν σε ζευγαράκια και κάθε παιδί έδειξε τον άξονα συμμετρίας στο σώμα του φίλου του.
Έπειτα αφού διατύπωσαν τις απόψεις τους πάνω στον προβληματισμό: Τι χρειάζονται οι άνθρωποι τη συμμετρία; (Για να φτιάχνουν σπίτια και άλλες κατασκευές όπως αυτοκίνητα, αεροπλάνα κτλ) προσπάθησαν να βρουν τους άξονες συμμετρίας σε ανάλογα παιχνίδια: αυτοκινητάκια, αεροπλάνο κτλ.
Την ώρα της χειροτεχνίας σχεδίασαν με τη βοήθεια του μισού πατρόν, τοποθετημένου μια δεξιόστροφα και μια αριστερόστροφα, τις πεταλούδες τους σε χρωματιστά χαρτόνια και τις έκοψαν.

Την επόμενη μέρα και αφού παρατηρήσαμε εικόνες με πεταλούδες και διαπιστώσαμε ότι τα σχέδια στα φτερά τους ήταν συμμετρικά και ως προς τα σχέδια και ως προς τα χρώματα, και ότι αν τις διπλώναμε στον άξονα συμμετρίας ταυτιζόταν, τα παιδιά σχεδίασαν με στένσιλ σχέδια και τα κόλλησαν συμμετρικά στα φτερά των πεταλούδων τους για να ολοκληρώσουν την κατασκευή τους.

Την άλλη μέρα ήρθε στο κουκλοθέατρο η μάγισσα Συμμετρία.


Συνοπτικά η ιστορία έχει ως εξής:
"Μια φορά και έναν καιρό ζούσε σε ένα δάσος, όπου όλα ήταν συμμετρικά και τα πάντα ομοιόμορφα και συμμετρικά τοποθετημένα η Μάγισσα Συμμετρία. Είχε μια μανία με την τάξη και τη "Συμμετρία" και μισούσε φοβερά την ξαδέλφη της την "Αταξία". Εκεί που έκανε τον πρωινό της περίπατο στο Δάσος και τη γυμναστική της....να σου ξαφνικά  ένας λαγός...Κοιτάζει....ξανακοιτάζει....φοράει και τα μαγικά της γυαλιά....αλλά τι να δει! Ο Λαγός ήταν μισός, ένα αυτί, ένα μάτι .....Η Μάγισσα τρόμαξε....νόμιζε ότι ήταν άρρωστη. Δίπλα....μισό δέντρο...κουνούσε τα φύλλα του. Παραπέρα....μισές πεταλούδες, λες και τις έκοψες στα δυο....πετούσαν τριγύρω στα λουλούδια που μόνο τα μισά μπορούσε να δει η Μάγισσα. Άρχισε να αναρωτιέται....Κάτι δεν πήγαινε καλά στο Δάσος και η Μάγισσα έπρεπε να βρει τη λύση. Πώς θα καταφέρει όλα αυτά να τα κάνει πάλι "ολόκληρα" και πώς θα πετύχει να είναι συμμετρικά; Θα τη βοηθήσει το Μαγικό Σκουπόξυλο; Θα τη βοηθήσουν τα παιδιά; (Η δραστηριότητα εμπλουτίστηκε και από εμένα και διαμορφώθηκε έτσι ώστε να ικανοποιήσει τις ανάγκες του προγράμματος, η βασική ιδέα όμως περιγράφεται στο περιοδικό "Παράθυρο στην Εκπαίδευση" τεύχος 38 και η συνέχεια στο τεύχος 39).

Τα παιδιά βοήθησαν τη μάγισσα Συμμετρία να ενώσει τα κομμάτια από τα ζωάκια του δικού της Δάσους, αλλά και τα κομμάτια από το Δάσος της μάγισσας Αταξίας, ώστε να μπορέσει να τα στείλει πίσω στο δικό τους Δάσος.






Τα κομμάτια των ζώων που δεν ήταν συμμετρικά διέφεραν σε λεπτομέρειες του σχεδίου ή σε απόσταση του σχεδίου από τον άξονα συμμετρίας ή ως προς τη δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη σχεδίαση των χαρακτηριστικών τους. Τα παιδιά καλούταν να ενώσουν τα δύο μέρη, να τα ελέγξουν ως προς τη συμμετρία, τοποθετώντας το ένα πάνω στο άλλο και να διατυπώσουν λεκτικά τις παρατηρήσεις τους, τις διαπιστώσεις τους και τους ισχυρισμούς τους. Σε όλη την διαδικασία ανέπτυξαν λεξιλόγιο σύγκρισης, αποδεικνύοντας πως κατανόησαν τι ιδιότητες έπρεπε να έχουν τα δύο τμήματα μιας εικόνας για να τα ονομάζουμε «ίδια» Έτσι κατέληξαν να φτιάξουν τις δύο ομάδες με τα ζωάκια.



Ζωγραφίσαμε επίσης συμμετρικές ζωγραφιές με τη βοήθεια πλέγματος ή με τελίτσες, και συμμετρικές ζωγραφιές στον υπολογιστή με το λογισμικό RevelationNatural Art



Παίξαμε συμμετρικά παιχνίδια όπως:
Τα παιδιά σε ομάδες έφτιαξαν στο πάτωμα συμμετρικές κατασκευές με τουβλάκια. Όταν έπαιξαν όλες οι ομάδες και ολοκληρώθηκαν οι κατασκευές, κάποιο παιδί αποχωρούσε από την ομάδα, οι υπόλοιποι αλλάζαμε τη θέση σε ένα ή δύο τουβλάκια, έτσι ώστε να χάσουν τη συμμετρία τους και το παιδί- παίχτης επανερχόταν και καλούταν να επαναφέρει τη συμμετρία. Το παιχνίδι το επαναλάβαμε με οριζόντιο άξονα συμμετρίας.




Παίξαμε και πολύ ενδιαφέροντα ηλεκτρονικά παιχνίδια συμμετρίας που βρήκαμε στις παρακάτω ιστοσελίδες:
http://www.haelmedia.com/OnlineActivities_txh/mc_txh4_001.html
και
http://www.ictgames.com/caterpillar_slider.htmlσειροθέτηση αριθμών με κάμπια – πεταλούδα


Και επειδή οι πεταλούδες που φτιάξαμε μας άρεσαν πολύ και στολίσαμε μ’ αυτές την είσοδο του σχολείου μας, αλλά θέλαμε και πεταλούδες για την τάξη μας, φτιάξαμε κι άλλες με την τεχνική: στάμπες και διπλωτική, ώστε το σχέδιο να βγαίνει συμμετρικά και στη μια και στην άλλη πλευρά.


Παράλληλα μιλήσαμε για τον κύκλο ζωής της Πεταλούδας, είδαμε σχετικά βίντεο στο Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=k8lYQbUZ6tQ παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε πίνακες ζωγραφικής και διαβάσαμε ωραία παραμύθια.









Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Επιτραπέζια Πασχαλινά Παιχνίδια

Μερικά επιτραπέζια για να περάσουν τα παιδιά ευχάριστα τις μέρες των διακοπών του Πάσχα, μια κι απ’ ότι φαίνεται ο καιρός δεν θα βοηθήσει για εξόδους και παιχνίδια στη φύση!


Ποιος θα βάψει πρώτος τ’ αβγά του;

Υλικά: Φωτοτυπία παιχνιδιού σε χαρτόνι
          2 παίχτες, 2 πιόνια, 1 ζάρι, ξυλομπογιές ή μαρκαδόροι
Τρόπος παιξίματος: Όποιος φέρει το μεγαλύτερο ζάρι παίζει πρώτος και είναι ο παίχτης 1 με την ομάδα αβγών του. Ο άλλος θα είναι ο παίχτης 2 με τη δικιά του ομάδα αβγών. Οι παίχτες τοποθετούν τα πιόνια τους στο τετραγωνάκι που λέει Αρχή και κινούνται αντίθετα ο ένας απ’ τν άλλο. Ρίχνουν το ζάρι και προχωρούν τόσα κουτάκια, όσα λέει ο αριθμός. Αν το πιόνι φτάσει σε κουτάκι που έχει χεράκι ο παίχτης χάνει τη σειρά του. Αν φτάσει σε κουτάκι που έχει ζάρι, ο παίχτης ξαναπαίζει. Α  φτάσει σε κουτάκι που γράφει ένα χρώμα, ο παίχτης πρέπει, αφού αναγνωρίσει τη λέξη συμβουλευόμενος την λίστα χρωμάτων που υπάρχει στη φωτοτυπία του, να βρει στα δικά του αβγά το μέρος που γράφει το ίδιο χρώμα και να το βάψει ανάλογα. Νικητής είναι αυτός που θα βάψει πρώτος όλα τα αβγά του.


Βοήθησε τον λαγό να βρει το Πασχαλινό καλάθι.

Υλικά: Φωτοτυπία παιχνιδιού σε χαρτόνι. Τα παιδιά μπορούν να χρωματίσουν τις εικόνες πριν αρχίσουν να παίζουν το παιχνίδι.
2-4 παίχτες, πιόνια, 1 ζάρι
Τρόπος παιξίματος: Όποιος φέρει το μεγαλύτερο ζάρι παίζει πρώτος. Οι παίχτες ρίχνουν με τη σειρά το ζάρι και μετακινούνται στο δρόμο με τα πασχαλινά αβγά ακολουθώντας τις οδηγίες. Νικητής είναι ο παίχτης που το πιόνι του θα φτάσει πρώτο στο καλάθι με τα αβγά!


Ποιο πουλάκι θα φτάσει πρώτο στην αγκαλιά της μαμάς του;

Υλικά: Φωτοτυπία παιχνιδιού σε χαρτόνι, πιόνια, 1 ζάρι
Τρόπος παιξίματος: Όποιος φέρει το μεγαλύτερο ζάρι παίζει πρώτος. Οι παίχτες ρίχνουν με τη σειρά το ζάρι και μετακινούνται στο δρόμο με τα πασχαλινά αβγά προσπαθώντας να φτάσουν στο Τέλος. Όταν το πιόνι φτάσει σε κόκκινο αβγό, ξαναρίχνουμε το ζάρι. Τι χαρά! Το πουλάκι πλησιάζει όλο και περισσότερο τη μαμά του!
Αν το πιόνι φτάσει σε άσπρο αβγό, τι ατυχία! Ο παίχτης χάνει τη σειρά του. Αν φτάσει σε μπλε αβγό, πάει 3 αβγά πίσω. Τι κρίμα! Αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται!

Αρχική ιδέα: Κωνσταντίνος Χρυσαφίδης-Νίκη Κάντζου

Δείτε ακόμη την ιστορία του Πάσχα! 



Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση
σε όλους!!!


Τετάρτη 11 Μαρτίου 2015

Aποκωδικοποίησε τη ζωγραφιά του..

Βάσω Στασινού- Νικοπολίδη

Πόσο σημαντική είναι μια ζωγραφιά που κάνει το παιδί μας; Πάρα πολύ!!Ξέρετε γιατί; Τα παιδιά αποτυπώνουν μέσα από το χαρτί τον ψυχικό τους κόσμο, τα συναισθήματά τους ,τους προβληματισμούς τους..

Αποκωδικοποιήστε τη ζωγραφιά του και μάθε καλύτερα το παιδί σου, διαβάστε το παρακάτω άρθρο και είμαι σίγουρη ότι θα σας φανεί πολύ χρήσιμο!

Η παιδική ζωγραφιά έχει όλα τα στοιχεία του εικαστικού έργου: σχέδιο, χρώμα, σύνθεση, μορφή και περιεχόμενο. Βλέποντας ένα παιδί να ζωγραφίζει και ακούγοντας τις ερμηνείες που δίνει για τις ζωγραφιές του, είναι σαν να διαβάζουμε την ψυχή του, επειδή μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για τη ζωή του, τους προβληματισμούς του και τις ανησυχίες τους. Η γλώσσα των εικόνων στο παιδί, φανερώνει την νοητική και ψυχολογική του εξέλιξη, αποτυπώνει αυτό που βλέπει ή νιώθει , με τον τρόπο που εκείνο το αντιλαμβάνεται.
Μέσα από τα παιδικά σχέδια, μαθαίνουμε ποιες είναι οι θέσεις του παιδιού, οι στάσεις, οι διαθέσεις, οι αντιδράσεις του, οι φόβοι και οι ενοχές του. Γι το λόγο αυτό και τα παιδικά σχέδια είναι αντικείμενο μελέτης από εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και ψυχιάτρους, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν καλύτερα την παιδική ψυχή.
Όταν καλούμε να ερμηνεύσουμε την παιδική ζωγραφιά, στρέφουμε την προσοχή μας:
* Στον τρόπο που γράφει και καλύπτει το χαρτί
*Στην επιλογή των χρωμάτων και της φόρμας
*Στον τρόπο που επιλέγει να προβάλλει τον εαυτό του
*Πια είναι τα ενδιαφέροντα, οι ανησυχίες και οι αφηγηματικές του προτιμήσεις.
Η προτίμηση των χρωμάτων στην παιδική ζωγραφιά έχει σχέση με την ηλικία, το χαρακτήρα και την ψυχολογική κατάσταση του παιδιού. Μέσα από τα χρώματα το παιδί εκφράζεται. Γενικά οι ανοιχτοί τόνοι χρωμάτων δείχνουν εξωστρέφεια, ενώ οι σκοτεινοί την εσωστρέφεια του χαρακτήρα. Η ερμηνεία που δίνεται στην επιλογή των χρωμάτων από το παιδί, είναι οι εξής:
*Πολυχρωμία: αίσθηση χαράς και γιορτής
*Έντονα χρώματα: τα παιδιά την ώρα της ζωγραφικής τους δημιουργίας βρίσκονται σε κατάσταση έντασης.

*Επικράτηση κόκκινου χρώματος: το κόκκινο χρώμα δηλώνει δυναμισμό. Δηλώνει ζωηρές συγκινήσεις και ενστικτώδεις παρορμήσεις. Η συνεχής χρήση του από τα παιδιά, ίσως υποδηλώνει και κάποια νευρωτική συμπεριφορά.
*Επικράτηση του πορτοκαλί χρώματος: το πορτοκαλί χρώμα δηλώνει ζεστή συμπεριφορά, ηρεμία και συναισθηματισμό
*Επικράτηση του κίτρινου χρώματος: δηλώνει δυναμισμό, φιλοδοξία και έντονη δράση.
*Επικράτηση του καφέ χρώματος: το καφέ χρώμα δείχνει ενοχή.
*Επικράτηση του μπλε χρώματος: τα παιδιά που χρησιμοποιούν το μπλε, δείχνουν ανεπτυγμένη λογική και ρυθμιζόμενη συναισθηματική συμπεριφορά.
*Επικράτηση του πράσινου χρώματος: δηλώνει επιμονή, πείσμα, επιθυμία για διάκριση καθώς και στροφή στον εαυτό του.
*Επικράτηση ροζ χρώματος: είναι χρώμα που χρησιμοποιείτε κυρίως από τα κορίτσια και δηλώνει την γυναικεία φύση και την αίσθηση ηρεμίας.
*Η επικράτηση του μαύρου: το προτιμούν κυρίως τα εσωστρεφή παιδιά. Συμβολίζει τον φόβο, την ανησυχία και την επιθυμία περιθωριοποίησης.
*Επικράτηση του γκρίζου: χρησιμοποιείται κυρίως από παιδιά εσωστρεφή, δύσκολα και με πνεύμα αντιλογίας.
*Επικράτηση του άσπρου: τα δειλά παιδιά φτιάχνουν μικρά σχέδια αφήνοντας το υπόλοιπο χαρτί κενό
Το παιδί, μέσα από την παιδική ζωγραφιά, εκφράζεται μέσω τον συμβόλων. Εκφράζει την εσωτερική του ζωή και την εσωτερική του αναγκαιότητα. Συχνά αυτό που δεν μπορεί να πει, αυτό που το στεναχωρεί, το φοβίζει ή το προβληματίζει.
. Η ερμηνεία, λοιπόν της παιδικής ζωγραφιάς είναι διάσπαρτη από συμβολισμούς, οι κυριότεροι από αυτούς είναι οι εξής:
*Το δεξί μισό του χαρτιού: εκφράζει την λογική και αντιπροσωπεύει τον πατρικό πόλο ή αντικείμενα τοποθετημένα στο δεξί μέρος του χαρτιού δείχνουν εξωστρέφεια και δυναμισμό.
*Το αριστερό μισό του χαρτιού: αντιπροσωπεύει τον μητρικό πόλο και συμβολίζει την στροφή προς το παρελθόν.
*Το μουτζούρωμα: με το μουτζούρωμα το παιδί μπορεί να θέλει να κρύψει κάτι που αυθόρμητα ήρθε στο φως. Κατά τους ψυχολόγους το μουτζούρωμα, αποτελεί σύμπτωμα μεγάλης ψυχοκινητικότητας και απουσίας αναστολών.
*Η καρδιά: συμβολίζει τα πρώτα αισθηματικά σκιρτήματα των παιδιών
Το σπίτι: συμβολίζει τις σχέσεις του παιδιού με την οικογένειά του. Αν η γραμμή του σπιτιού είναι πατημένη και παχιά υποδηλώνει ένα παιδί επιθετικό, απαιτητικό. Ένα σπίτι χωρίς παράθυρα, σημαίνει ότι το παιδί, δεν νιώθει άνετα σ αυτό. Ένα καλοζωγραφισμένο σπίτι είναι η έκφραση ενός πλήρους ισορροπημένου παιδιού.
*Το τζάκι : είναι σύμβολο συντροφικότητας, θαλπωρής και αγάπης. Αν ο καπνός της καμινάδας κατευθύνεται δεξιά, το παιδί κοιτάζει αισιόδοξα το μέλλον ” αν κατευθύνεται προς τα αριστερά δηλώνει εσωστρέφεια. Και τέλος αν ο καπνός κρύβει τον ήλιο είναι ένδειξη κατάθλιψης
*Ο ήλιος: συμβολίζει συχνά τον πατέρα του παιδιού και από το μέγεθος που επιλέγει το παιδί να του δώσει, εκφράζει τη σημασία που αποδίδει το τελευταίο στο ρόλο του πατέρα.
Το παιδί μέσα από την παιδική ζωγραφιά ανακαλύπτει έναν τρόπο έκφρασης που το ικανοποιεί, απολαμβάνει την ώρα τις ζωγραφικής και ζωγραφίζει με λεπτομέρεια τα όσα σχεδιάζει. Γι το λόγο αυτό καλό θα ήταν να μην επεμβαίνουμε στην παιδική ζωγραφιά. Ο δικός μας ρόλος καλό θα ήταν να είναι βοηθητικός και υποστηρικτικός, έτσι ώστε να βοηθήσουμε να παιδιά να ανακαλύψουν τις αλήθειες, τις έννοιες, την πραγματικότητα. Το παιδί που ζωγραφίζει είναι ένα παιδί που μαθαίνει να βλέπει.

Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με την Ελληνική μυθολογία ασχοληθήκαμε φυσικά και με τον Ηρακλή.
Αρχικά έγινε διερεύνηση των υπαρχόντων γνώσεων των παιδιών και διαπιστώθηκε ότι τα περισσότερα παιδιά γνώριζαν ότι ο Ηρακλής ζούσε στην αρχαία Ελλάδα και ότι ήταν πολύ δυνατός.

Αφού αποφασίσαμε ποια βιβλία θα χρησιμοποιήσουμε (τα παιδιά έφεραν από τη συλλογή των βιβλίων της μυθολογίας, εκείνα που πίστευαν ότι αναφέρονταν στον Ηρακλή) μιλήσαμε για την καταγωγή του, τους γονείς του, την παιδική του ηλικία.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι ο Ηρακλής έκανε 12 άθλους(εξηγήσαμε την λέξη: «άθλος»), με τους οποίους  θα ασχολούμαστε τις επόμενες 4 ημέρες και θα έπρεπε να βρούμε πόσους άθλους πρέπει να γνωρίζουμε την ημέρα και να τους προσεγγίζουμε με διάφορους τρόπους (δραματοποίηση, μαθηματικά, γλώσσα, εικαστικά). Παίζουμε για το σκοπό αυτό ένα παιχνίδι με καρτέλες. 


Μαθηματικά
Δραστηριότητα 1η: (η έννοια της διαίρεσης)
Απλώνουμε  στη γωνιά της παρεούλας τέσσερις καρτέλες με τις ημέρες της εβδομάδας . Μετράμε πόσες είναι οι καρτέλες Για κάθε άθλο έχουμε κατασκευάσει μια καρτέλα με τον άθλο σε μικρογραφία. Μετράμε πόσες είναι οι καρτέλες (12). Ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν πώς μπορούμε να μοιράσουμε αυτά τα 12 καρτελάκια, τους 12 άθλους στις καρτέλες που απεικονίζουν τις ημέρες (4). Τοποθετούμε ένα ένα τα καρτελάκια με σειρά κάτω από τις ημέρες, μέχρι να τελειώσουν όλα. Πόσα καρτελάκια μπήκαν κάτω από κάθε μέρα; Για να μετρήσουμε; Είναι 3. Άρα αν θέλουμε να μιλήσουμε για τους 12 άθλους σε τέσσερις μέρες θα πρέπει να μιλάμε και να παίζουμε με 3 άθλους την ημέρα. Σωστά; Προβληματίζουμε τα παιδιά με ανάλογους προβληματισμούς χρησιμοποιώντας τους ίδιους αριθμούς; Αν είχαμε 12 σοκολάτες να τις μοιράσουμε σε 4 παιδιά; Τι θα κάναμε τότε; Βρίσκουμε τρόπους να το δείξουμε.
.
Δραστηριότητα 2η: (η έννοια του πολλαπλασιασμού)
Με αφορμή τον Γηρυόνη για τον οποίο ο μύθος αναφέρει ότι ήταν ένας γίγαντας με τρία σώματα και έξι χέρια προσπαθούμε να βρούμε πόσα μάτια είχε, πόσες μύτες, πόσα στόματα. Και υπολογίζουμε τα ίδια αν ο Γηρυόνης είχε τέσσερα σώματα. Προσπάθησαν να το δείξουν: ένα παιδί επέλεξε άλλα τέσσερα, τα ένωσε με μια φόδρα από τη μέση και κάτω και μέτρησαν τα χέρια τους, τα μάτια τους κτλ
Δραστηριότητα 3η: (η έννοια της αφαίρεσης και πρόσθεσης)
Με αφορμή τον άθλο με την Λερναία Ύδρα τα παιδιά κλήθηκαν να σημειώσουν σε φύλλο εργασίας τη λύση του προβληματισμού: Αν ο Ηρακλής πριν σκεφτεί να καίει κάθε κεφάλι της Λερναίας Ύδρας που έκοβε, είχε κόψει 3 κεφάλια, πόσα κεφάλια θα είχε τώρα η Λερναία Ύδρα, δεδομένου ότι στη θέση κάθε κεφαλιού που κόβονταν φύτρωναν άλλα δύο.


Δραστηριότητα 4η: Ψηφίζω τον αγαπημένο μου άθλο
Χρησιμοποιώντας πίνακα διπλής εισόδου, τα παιδιά ψήφισαν σημειώνοντας ένα Χ τον άθλο της προτίμησής τους, και χωρίστηκαν σε ομάδες για να δραματοποιήσουν και να ζωγραφίσουν τους τρεις πιο δημοφιλείς άθλους (αυτούς που θα συγκέντρωναν τις περισσότερες ψήφους) .

Δραστηριότητα 5η: Η σειρά των αριθμών
Συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας με στόχο την αναγνώριση της σωστής σειράς των αριθμών και έγραψαν όπως μπορούσαν τον άθλο που τους θύμιζε το σχέδιο.

 Γλώσσα
Δραστηριότητα 1η
Εμπλουτισμός του λεξιλογίου με λέξεις όπως: άθλος, ημίθεος, θνητός, αθάνατος κτλ
Δραστηριότητα 2η
Γνωρίσαμε το γράμμα Η,η, βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν απ΄ αυτό, το εντοπίσαμε στα ονόματα μας, μάθαμε και τα άλλα Ι,ι Υ,υ ΟΙ,οι,ΕΙ,ει
Δραστηριότητα 3η
Βρήκαμε και καταγράψαμε επίθετα που χαρακτηρίζουν τον Ηρακλή: Δυνατός, τολμηρός έξυπνος, δίκαιος, ευγενικός, γενναίος…
Δραστηριότητα 4η
Συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας με τα ονόματα των ζώων που ο Ηρακλής συνάντησε στους άθλους του, βασιζόμενα στο αρχικό και το τελικό φώνημα κάθε λέξης, αλλά και στον αριθμό των γραμμάτων.
Δραστηριότητα 5η
Κάποιο παιδί της ομάδας έβγαινε για λίγο από την αίθουσα. Οι υπόλοιποι διαλέγαμε ένα τέρας ή ένα ζώο από τους άθλους του Ηρακλή. Όταν ο παίχτης επέστρεφε μπορούσε να κάνει 3 ερωτήσεις στην ομάδα και από τις απαντήσεις να βρει ποιο πλάσμα είχαμε διαλέξει.
Ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον
Δραστηριότητα: Η Μυθολογία συναντά την Γεωγραφία
Οι άθλοι του Ηρακλή έγιναν αφορμή για ανακάλυψη και διερεύνηση του χάρτη της Ελλάδας και των περιοχών του. Τα παιδιά εύκολα συνέδεσαν τους μύθους με τις περιοχές όπου έλαβαν χώρα. Αν όχι όλοι, τουλάχιστον αυτοί που εύκολα συνδέονται, αφού και το όνομα με το οποίο έμειναν γνωστοί υποδηλώνει μια περιοχή. Το λιοντάρι της Νεμέας- Νεμέα, Λερναία Ύδρα- Λίμνη Λέρνη, Στυμφαλίδες όρνιθες-Λίμνη Στυμφαλία, Το ελάφι της Κερύνειας, Ο κάπρος του Ερύμανθου, Ο ταύρος του Μίνωα- Κρήτη.
Ήδη από την αφήγηση των μύθων και την παρουσίαση της έχουμε προσέξει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στον τόπο που διεξήχθησαν κάνοντας αναφορές στο πού βρίσκεται αυτή η περιοχή και επισημαίνοντάς τη στο χάρτη.
Τοποθετούμε λοιπόν έναν μεγάλο χάρτη της Ελλάδας και για κάθε έναν μύθο, βάζουμε ένα αριθμό (που αντιστοιχούσε στη σειρά του άθλου π.χ. για το λιοντάρι της Νεμέας το 1 κτλ) πάνω στο χάρτη υποδηλώνοντας και τη συγκεκριμένη περιοχή. Παρατηρούμε, πόσοι έγιναν στην Πελοπόννησο; πόσοι αλλού; Πού έγιναν οι περισσότεροι; Ποιός έγινε στην Κρήτη; και άλλες παρατηρήσεις που μπορούν να γίνουν. 

Τέχνες - Έκφραση και δημιουργία
Οι εικόνες χρησιμοποιήθηκαν ως εποπτικό υλικό και αναρτιόνταν σταδιακά στον πίνακα στη γωνιά της συζήτησης, με αφορμή τον άθλο που συζητούσαμε κάθε φορά. Οι εικόνες επιλέχθηκαν έτσι, ώστε να έχουμε διάφορα είδη τέχνης, ζωγραφική, ψηφιδωτό, αγγεία, μετόπες ναών, αγάλματα και να δοθεί έτσι μια περαιτέρω ευκαιρία για συζήτηση αυτών των τεχνών σε επόμενη δραστηριότητα. Παράλληλα παρατηρούσαμε τις διαφορετικές εικονογραφήσεις των βιβλίων μας, αλλά εικόνες των άθλων από το διαδίκτυο. (ενδιαφέρουσες εικόνες υπάρχουν στην παρακάτω ιστοσελίδα: http://5onipserrwn.blogspot.gr/2013/05/blog-post_15.html
Χρησιμοποιήθηκε επίσης ως εποπτικό υλικό το λογισμικό KID&PEDIA τόμος «Μυθολογία» όπου τα παιδιά παρακολουθούσαν τους άθλους σε μορφή κινουμένων σχεδίων.
Δραστηριότητα 1η ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου άθλο
Καθένας ζωγράφισε ατομικά τον άθλο που του έκανε μεγαλύτερη εντύπωση.
Κάποιες από τις δημιουργίες τους:










Δραστηριότητα 2η Κατασκευή
Κατασκεύασαν το πιθάρι του Ευρυσθέα







Και έτοιμος ο Ευρυσθέας να μπαινοβγαίνει στο πιθάρι!



Η ιδέα είναι από: http://www.kinderella.gr/mithiki-iroes-ke-terata-solis-tis-gis-ta-perataόπου υπάρχουν και αναλυτικές οδηγίες της κατασκευής.

 Φυσική Αγωγή
Με αφορμή τον άθλο: Οι Στάβλοι του Αυγεία παίξαμε το παρακάτω παιχνίδι:
Κάθε φορά παίζουν 2 παίχτες. Οι παίχτες στέκονται απέναντι από ένα σωρό με μεγάλα τουβλάκια γυμναστικής. Στο πλάι του ο κάθε παίχτης έχει ένα στεφάνι. Με το σύνθημα ξεκινούν και πρέπει να παίρνουν τουβλάκια, να τα φέρνουν στο στεφάνι τους και να χτίζουν το «φράγμα» τους. Νικητής όποιος φτιάξει το πιο ψηλό και σταθερό «φράγμα». (Μπορούν να χρησιμοποιήσουν και καρεκλάκια για να φτάσουν ψηλά)

ΤΠΕ
Τα παιδιά έπαιξαν ηλεκτρονικά παιχνίδια σχετικά με τους άθλους από το λογισμικό KID&PEDIA τόμος «Μυθολογία», ζωγράφισαν online σχετικές εικόνες και τις αποθήκευσαν στους προσωπικούς τους ηλεκτρονικούς φακέλους, έφτιαξαν παζλ με σχετικές εικόνες και με διάφορους βαθμούς δυσκολίας online στην ιστοσελίδα:

Τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιήθηκαν:









Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με την Ελληνική μυθολογία ασχοληθήκαμε φυσικά και με τον Ηρακλή.
Αρχικά έγινε διερεύνηση των υπαρχόντων γνώσεων των παιδιών και διαπιστώθηκε ότι τα περισσότερα παιδιά γνώριζαν ότι ο Ηρακλής ζούσε στην αρχαία Ελλάδα και ότι ήταν πολύ δυνατός.

Αφού αποφασίσαμε ποια βιβλία θα χρησιμοποιήσουμε (τα παιδιά έφεραν από τη συλλογή των βιβλίων της μυθολογίας, εκείνα που πίστευαν ότι αναφέρονταν στον Ηρακλή) μιλήσαμε για την καταγωγή του, τους γονείς του, την παιδική του ηλικία.
Στη συνέχεια ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι ο Ηρακλής έκανε 12 άθλους(εξηγήσαμε την λέξη: «άθλος»), με τους οποίους  θα ασχολούμαστε τις επόμενες 4 ημέρες και θα έπρεπε να βρούμε πόσους άθλους πρέπει να γνωρίζουμε την ημέρα και να τους προσεγγίζουμε με διάφορους τρόπους (δραματοποίηση, μαθηματικά, γλώσσα, εικαστικά). Παίζουμε για το σκοπό αυτό ένα παιχνίδι με καρτέλες.